خانه / اجتماعی / روز جهانی عدالت اجتماعی؛ آگاهان تامین عدالت اجتماعی را سبب پیشرفت و ثبات می دانند
خبرگزاری رویداد
خبرگزاری رویداد

روز جهانی عدالت اجتماعی؛ آگاهان تامین عدالت اجتماعی را سبب پیشرفت و ثبات می دانند

امروز بیستم فبروری، روز جهانی عدالت اجتماعی است. سازمان ملل متحد در سال 2007 میلادی به‌منظور مبارزه با بی‌عدالتی‌های اجتماعی این روز را بنام «روز جهانی عدالت اجتماعی» نامگذاری کرد.

پس از سال 2007، از این روز در سراسر جهان به هدف جلوگیری از نقض حقوق بشر و تامین عدالت سرتاسری در جوامع، با راه اندازی کمپاین های مختلف، تجلیل به عمل می‌آید.
عدالت اجتماعی یک مفهوم گسترده است اما طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر، «همه افراد آزاد و با حیثیت و حقوق یکسان زاییده می شوند» و هر اقدامی از جانب هر شخص یا نهادی که آزادی افراد را زیر سوال می‌برد محکوم است.
در اعلامیه جهانی حقوق بشر همچنان آمده است که هیچ کس به خاطر «نژاد و رنگ و جنس و زبان و دین یا هر عقیده دیگر، و از نظر زاد و بوم یا موقعیت اجتماعی، و از نظر توانایی» نسبت به سایر همنوعانش برتری ندارد.
آگاهان به این باور اند که تامین عدالت اجتماعی در کشور، سبب پیش‌رفت و ثبات شده و نیز راه تحقق اهداف سازمان یافته را باز می نماید.
عزت الله اکبری، رییس دیدبان حقوق بشر و رسانه ها در مصاحبه‌ای با رویداد می گوید:” عدالت اجتماعی، رعایت تناسب استحقاق ها و شایستگی ها در ساحات اجتماعی می باشد.”
به گفته او، تمام اتباع کشور بدون در نظر داشت مسایل دینی، نژادی قومی، جنسیتی، و مذهبی دارای حقوق یکسان می باشند و بر همین اساس نباید به موقعیت اجتماعی افراد صدمه وارد شود.
او می افزاید، بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر و منشور سازمان ملل متحد، تمام افراد باید به‌شکل یکسان ازمزایای اجتماعی برخوردار باشند.

از سویی هم، محمد یحیی رحیل، استاد پوهنزی ارتباطات و ژورنالیزم پوهنتون کابل می گوید: “عدالت اجتماعی در واقع توزیع منصفانه ای ثروت و منابع برای همه، بدون هر گونه سلقه گرایی و مصلحت اندیشی و یا هم برتر شمردن عده ای بر عده ای دیگری برای انسان های یک جامعه”
او می افزاید: “عدالت اجتماعی بر مبنای عدالت استحقاقی باید تحقق یابد نه بر مبنای توزیع سرمایه به گونه مساویانه.”

در همین حال، زرلشت فیضی، فعال حقوق زن می‌گوید: “عدالت نه تنها یک اصل اخلاقی و اجتماعی است بلکه مبنای دینی نیز دارد که ارزش آن در همه ادیان آسمانی و نظام‌های حقوقی به ویژه در نظام حقوق بشری برجسته است.”
به باور آگاهان، رعایت حقوق برابر میان همه مردم در راستای ریشه‌کنی فقر، اشتغال همه افراد، تساوی جنسیتی و دسترسی به رفاه اجتماعی و نیز عدالت روز، می تواند نقش موثری را ایفا کند.

درباره Saima Kakar

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*