خانه / اقتصادی / فارم های پرورش ماهی در بلخ افزایش یافته است
رویدادنیوز
فارم پرورش ماهی در بلخ

فارم های پرورش ماهی در بلخ افزایش یافته است

پنجشنبه23دلو1399:

درحال حاضر در ولایت بلخ در حدود ۸۰ فارم ماهی‌پروری فعالیت دارند. در این فارم‌ها سالانه در حدود ۱۵۰ متریک تُن گوشت تولید ماهی تولید می‌شود. این مقدار، کم‌تر از ۱۰ درصد گوشت مورد نیاز مارکیت را فراهم می‌کند.

این فارم‌های ماهی‌پروری از سوی ریاست زراعت بلخ و سکتور خصوصی در سال‌های اخیر ساخته شده است.

محمد‌سالم‌ ساعی رییس زراعت ولایت بلخ، می‌گوید که حوض‌های ماهی‌پروری این ولایت بیش‌تر در ولسوالی‌های شورتپه، کلدار، شولگر، نهرشاهی، بلخ، دهدادی و خلم موقعیت دارند. او گفت: «در ولایت بلخ یک فارم هیچری (فارم تولید جوجه‌ماهی) ماهی در ولسوالی بلخ فعالیت می‌کند و ظرفیت تولید سالانه آن به یک‌ونیم میلیون جوجه ‌ماهی می‌رسد. این ریاست پلان ‌دارد در سال ۱۴۰۰ دو مرکز تولید جوجه‌ماهی دیگر را نیز بسازد.»

گوشت ماهی مورد نیاز باشنده‌گان بلخ کم‌تر از ۱۰ درصد از حوض‌های ماهی‌پروری تهیه می‌شود. یک مقدار بیش‌تر از صید ماهی در امتداد دریای ولسوالی‌های هم‌جوار با دریای آمو مربوط به ولایات کندز، بلخ و جوزجان فراهم می‌شود.

از سوی دیگر، بیش‌تر ماهی مصرفی به شکل وارداتی از خارج کشور به خصوص از اوزبیکستان و پاکستان وارد می‌شود. از این دو کشور ماهی لقه، زغاره و شیر ماهی وارد می‌گردد.

رییس زراعت بلخ می‌افزاید با آن‌که ولایت بلخ دریای آمو را دارد، در ولسوالی‌های شورتپه و کلدار نیز از ظرفیت بلند در راستای انکشاف صنعت ماهی‌پروری برخوردار می‌باشند، اما تا کنون سکتور خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری نکرده است.

قیمت‌ترین گوشت ماهی، گوشت ماهی لقه است که هر کیلوی آن بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ افغانی خرید و فروش می‌شود. تغاره ماهی ۴۰۰ افغانی و زغاره ماهی و شیرماهی ۲۵۰ تا ۳۲۰ افغانی در بازار بلخ فروش می‌شود.

درباره خبرگزاری رویداد

1 دیدگاه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*