خانه / فرهنگی و اجتماعی / باغچه‌ای (کودکان قربانی جنگ) افتتاح شد.

باغچه‌ای (کودکان قربانی جنگ) افتتاح شد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر «افغانستان» باغچه‌ای را بنام (کودکان قربانی جنگ) افتتاح کرد.

علاوه بر افتتاح این باغچه ریاست‌های تنضیف، سرسبزی وشهرداری کابل امروز در همکاری مشترک میان‌شان حدود 120 اصله  نهال غرس کردند. مسوولین این ریاست‌ها می‌گویند: این یک صد وبیست نهال به یاد بود از 120 تن کودک قربانی جنگ غرس گردیده است.

محمد نعیم «نظری» معین کمیسیون حقوق بشر می‌گوید: هدف افتتاح ونهال‌های که در این باغچه غرس شده است دادخواهی برای کودکان قربانی جنگ اند. او همچنان نهال شانی را موثر عنوان کرده ومی‌افزاید که نهال ضامن سلامتی وحظ محیط زیست اند.

آن طرف‌تر پدری دیده می‌شود که در یک روز دو فرزند خود را در انفجاری  به گور فرستاده وخودش نیز در همان حادثه زخم برداشته است. این پدر بادست افگار واما گلوی  پراز بغض به منظوری  یادبود از مرگ دو دلبندش، هنوز برای آبادانی وسرسبزی کشور نهال می‌نشاند. این پدرمی‌گوید: صبح هنگام که می‌خواست فرزندانش را  به مکتب ببرد انفجاری رخ داد واو در این انفجار دو عزیزش را از دست داد. خواست این پدر از طرف‌های جنگ خاتمه دادن به جنگ است، جنگی که جان بسیاری از بیگناهان را میگیرد.

 گل‌چهره: خانمی که در یک انفجار، پنج تن از اعضای  را از خانواده اش را از دست داده است . گل‌چهره می‌گوید: بسیار غم دیده است چنان که حتی نمی‌تواند پای حرف بنشیند ولی آرزویش این است که در کشور صلح دایمی وپایدار پدید آید.

با این حال معین کمیسیون حقوق بشر «افغانستان » می‌گوید: تنها در سال 1398 خورشیدی در اثر نبردهای جنگی وانفجارها، 460 تن کودک کشته و2277 تن کودک دیگر زخم برداشته اند که با این حساب آمار دقیق آسیب دیده گان  کودک تنها در یک سال به 2738 تن می‌رسد.

بهگفته مسووولین کمییسیون حقوق بشر «افغانستان» در جنگ های سبک وسنگین بیشترین قربانی را مردم ملکی داده است. این کمیسیون از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهد تا در نبردهای‌شان به اصول بین المللی کمیسیون حقوق بشر ارج بگذارند.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*