خانه / فرهنگی و اجتماعی / کمیته مصونیت:خشونت علیه خبرنگاران26در صد افزایش یافته است
رویدادنیوز
افزایش خشونت علیه خبرنگاران

کمیته مصونیت:خشونت علیه خبرنگاران26در صد افزایش یافته است

گزارشگر: غیب الله “رسولی”

پنجشنبه16دلو1399:

در گزارش سالانه کمیته مصونیت خبرنگاران آمده است که که  در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی، میزان خشونت‌ها علیه خبرنگاران نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش داشته‌ است.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان گفته است که در سال ۲۰۲۰، ۱۳۲ مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسانده است.

در گزارش آمده است که این خشونت‌ها شامل زخمی، لت‌وکوب، اختطاف، اشکال مختلف تهدید، سرقت و برخورد غیرقانونی علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها است.

طبق معلومات این کمیته میزان خشونت در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۶ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰۵ مورد خشونت به ثبت رسیده بود.

کمیته مصونت گفته است که در سال ۲۰۲۰ میلادی به تعداد هفت خبرنگار و کارمند رسانه‌ای کشته شده‌اند. از این میان پنج تن آنان در نتیجه ترورهای هدفمند و دو تن آنان در نتیجه انفجار ماین به قتل رسیده‌اند.

در گزارش این کمیته آمده است که در جریان سال گذشته میلادی ده خبرنگار مورد لت‌وکوب قرار گفته و ۴۷ تن دیگر تهدید شده‌اند. افزون بر این، با ۲۸ خبرنگار بدرفتاری، توهین و تحقیر صورت گرفته‌ است، با ۱۳ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای برخورد غیرقانونی توسط مدیران و مالکان رسانه‌ها صورت گرفته، هفت خبرنگار اختطاف شده و دو خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در حال اجرای وظیفه  وسایل کاری‌شان سرقت شده است.

به اساس گزارش کمیته مصونیت، طالبان و داعش مسوول بیش‌ترین خشونت‌ها و تهدیدات علیه خبرنگاران شناخته شده‌اند. این نهاد هرچند تصرح کرده است که خشونت‌ها و تهدیدات عیله خبرنگاران از سوی مسوولان حکومتی نیز انجام شده، اما کمیته مصونیت آن را خفیف خوانده است. در این گزارش آمده است که تهدیدات و خشونت‌های اعمال شده از سوی گروه طالبان و گروه داعش عمدتاً خشن و خونین بوده است.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*