خانه / افغانستان / «کابل بی‌زر باشد، بی‌برف نه»؛ برف‌ را در قسمت‌های جذبی انبار کنید

«کابل بی‌زر باشد، بی‌برف نه»؛ برف‌ را در قسمت‌های جذبی انبار کنید

«کابل بی‌زر باشد، بی‌برف نه» یکی از گفته‌های بزرگان که مصداقی بود بر زمستان‌های پر برف کابل، اما با گذشت زمان، اکنون در کنار نبود زر، بارش برف هم در کابل کم شده است. تا اکنون که در وسط زمستان قرار داریم، کابل فقط دوبار گواه بارش برف بوده است. همین سه-چهار سال قبل را اگر به‌یاد بیاوریم، تا این قسمت از زمستان حداقل 8-9 بار شاهد بارش برف نسبتا شدید در کابل بودیم. در سال‌های اخیر بارش برف نتنها در کابل کم‌شده، بلکه سراسر افغانستان از این مشکل محیط زستی رنج می‌برند و کشور با خشک‌سالی روبه‌رو است.

همزمان با دومین بارش برف در کابل، شماری از کارشناسان و شهروندان شهر کابل از باشندگان این شهر می‌خواهند که برف‌ها را در نقاط جذبی محیط زندگی خود انبار کنند.

مروه‌علم صفا، متخصص محیط زیست، در صحبت با خبرگزاری رویداد، از باشندگان شهر کابل می‌خواهد که برف را در ساحات جذبی محیط زندگی شان انبار کنند؛ چون برف یکی از منابع مهم آب شیرین زیر زمینی محسوب می‌شود. او گفت: “جمع‌آوری برف در ساحات جذبی کلا می‌تواند به تقویه آب‌های زیر زمینی و حفظ توازن محیط زیست کمک کند. با این کار می‌توان به تثبیت آب و جلوگیری از فرسایش خاک کمک کرد.”

به گفته خانم صفا، هرچند بارندگی‌های آنی و کم‌دوام زیاد برای منابع آبی موثر نیست، اما هر تلاشی برای حفظ آب ارزشمند است، مخصوصا در شرایط فعلی که ما از تغییرات اقلیمی فوق‌العاده رنج می بریم.

ناظم سمون، کارشناس امور آب به خبرگزاری رویداد می‌گوید که گفته‌های بزرگان مبنی بر کابل بی‌زر باشد و بی‌برف نه، به این معناست که بدون برف نمی‌شود و این گفته براساس تجربیاتی است که بزرگان ما آن را تجربه کرده‌اند. او می‌افزاید که یکی از نگرانی‌های باشندگان شهر کابل این است که رفته-رفته با کمبود آب مواجه می‌شویم. او این بارندگی‌ها را مهم می‌داند، اما می‌گوید که این کافی نیست، زیرا میان مصرف و تغذیه یک کسر منفی شدید وجود دارد.

این کارشناس امور آب هم از شهروندان می‌خواهد که مسوولیت شهروندی خود را ادا کنند. او از شهروندان می‌خواهد که در حد توان، برای جلوگیری از هدر رفتن برف و باران چاه حفر کرده و برف را در آن جمع‌آوری کنند.

همزمان با بارش برف در کابل، وزارت انرژی و آب نیز با اشاره به گفته‌ی بزرگان: کابل بی‌زر باشد، بی‌برف نه، از شهروندان خواسته است تا برف‌ها را در نقات جذبی محیط زندگی خود انبار کنند. این وزارت همچنان تاکید کرده است که برف‌ها را در قسمت جذبی (قسمت خاکی زمین) حویلی یا خانه‌های خویش جمع‌آوری کنید تا باعث تقویت آب‌های زیر زمینی محیط زندگی‌ شود.

ذوالفقار قره مظلوم‌یار، فعال اجتماعی نیز در صحبت با خبرگزاری رویداد می‌گوید که برف بالاترین نعمت خداوند است و از باشندگان شهر کابل می‌خواهد که در راستای جلوگیری از هدر رفتن برف و باران سهم بگیرند. به گفته او، حفر چاه‌های جذب آب می‌تواند بیانگر یک شهروند فعال باشد که مسوولیت شهروندی خود را انجام می‌دهد. مظلوم‌یار همچنان ابراز امیدواری می‌کند که کابل شاهد برف‌باری‌های بیشتر و گفته‌ی بزرگان همچنان پا برجا باشد.

کابل بی‌زر باشد، بی‌برف نه…

درباره Eltaf Amiri

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*