خانه / افغانستان / زمستان و افزایش فقر و گرسنگی در کشور
برف باری در کابل
برف زمستان کابل

زمستان و افزایش فقر و گرسنگی در کشور

شماری از شهروندان کشور از افزایش فقر و گرسنگی شکایت کرده و می گویند که با مشکلات زیادی اقتصادی مواجه اند. آنان از مسوولان می خواهند که هرچه بیشتر به وضعیت نیازمندان توجه کنند. از سوی دیگر، مسوولان وزارت کار و امور اجتماعی  می گویند که این وزارت شمار زیادی از نیازمندان را کمک می کند.

فقر و گرسنگی این روز ها دغدغه‌ی خیلی از شهروندان کشور شده و آنان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

بیکاری از یک سو، زمستان سرد از سوی دیگر، زندگی را به کام این شهروندان تلخ کرده است.

آنان می گویند که  پیش از این نیز مردم در وضعیت بد اقتصادی قرار داشتند با این وجود، اخراج سیل آسای مهاجران افغان از کشور های همسایه به وخامت اوضاع افزوده است.

ولی احمد که در یکی از مناطق شهر کابل جواری فروشی می کند می گوید، تمام سرمایه اش یک کراچی جواری فروشی است.

او که یگانه نان آور خانه است می گوید که کودکانش شب ها را گرسنه می خوابند. 

” هشت تا یتیم دارم، تمام سرمایه ام یک کراچی جواری فروشی است، درآمد حاصل از این کراچی تنها برای یک روز کافی است.”

در حال صحبت با این شخص بودم که وضعیت فرد دیگری توجه ام را جلب کرد.

این شخص که درحال فروش سبزیجات تازه زیر برف و باران بود، خودش را عبدالشکور معرفی کرده  و می گوید که حتی نان برای خوردن ندارد، چی برسد به تهیه ای مواد سوخت برای زمستان.

“برف و باران تنها برای ثروتمندان زیباست، ما که حتی نان برای خوردن نداریم مواد سوخت برای گرم کردن خانه هایمان را از کجا بدست بیاوریم.”

وی از حکومت می خواهد که به وضعیت نیازمندان توجه بیشتر کند.

از سوی دیگر، مسوولان وزارت کار و امور اجتماعی از برنامه های این وزارت برای نیازمندان خبر داده و می گویند که این وزارت برای تعداد زیادی از شهروندان  نیازمند زمینه کار را فراهم کرده است.

سمیع الله ابراهیمی، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی می گوید:”وزارت کار امور اجتماعی  افرادی را که به شکل حرفوی و تخنیکی به کار بلدیت ندارند، آموزش داده و برای آنان زمینه کار را  فراهم می کند. خانواده های نیازمند را کمک کرده و  کودکان بی سرپرست را به پرورشگاه ها جذب  می کند.”

گفتنی است‌که برنامه جهانی غذا نیز در شبکه ایکس از افزایش کمک های جهانی به نیازمندان در کشور خبر داده و می‌گوید که این نهاد از سوی جاپان 13.5 میلیون دالر برای کمک های عاجل به 630 هزار تن دریافت کرده و نیز 36 هزار کودک در افغانستان از کمک های غذایی بهرمند شده اند.

این نهاد همچنان در شبکه اکس  نوشته است که در سال 2023 بیشتر از 6 میلیون افغان از کمک های نقدی از سوی نهاد های خیریه بین المللی بهرمند شده اند.

درباره Saima Kakar

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*