خانه / افغانستان / نگرانی‌ها از افزایش کودکان مبتلا به سوء تغذیه در کشور

نگرانی‌ها از افزایش کودکان مبتلا به سوء تغذیه در کشور

شماری از داکتران با ابراز نگرانی در رابطه به افزایش کودکان مبتلا به سوء تغذیه می‌گویند که اکنون ۳.۲ میلیون کودک در افغانستان از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند.

به گفته آنان، عدم دسترسی به غذای کافی، نبود امکانات و فقر از عوامل عمده مبتلا شدن کودکان به سوء تغذیه می‌باشند.

همایون لودین، متخصص تغذیه می‌گوید:”سوء تغذیه دو عامل عمده دارد؛ عدم دسترسی به غذای کافی، و امراض مختلفی دیگر از جمله اسهال و سینه‌بغل.”

وی می‌افزاید که آنان برای کاهش آمار مبتلایان به سوء تغذیه در سراسر کشور به ویژه در مناطق دوردست و قریه‌ها برنامه‌های مختلفی را به راه انداخته اند.

در همین حال، عبدالولی سمندری، متخصص دیگر تغذیه می‌گوید:”سوء تغذیه به حالتی گفته می‌شود که به دلیل نبود مواد غذایی و منرال‌ها در بدن بوجود می‌آید، این مرض در سراسر جهان به خصوص در افغانستان و کشورهای افریقایی شایع است. بر اساس گزارش‌های سازمان صحی جهان (WHO) بیش از 150 میلیون کودک به سوء تغذیه در جهان مبتلا اند.”

 از سویی هم، مسوولان برنامه جهانی غذا نیز با ابراز نگرانی از افزایش شمار مبتلایان به سوء تغذیه در کشور می‌گویند که بیش از 3.2 میلیون کودک در افغانستان به این مرض مبتلا اند و این آمار روز به روز در حال افزایش است.

ضیا الدین صافی، مسوول ارتباطات برنامه جهانی غذا می‌گوید:”در حال حاضر در افغانستان بیشتر از 3.2 میلیون کودک به سوء تغذیه مبتلا اند که از شش ماه الی پنج سال سن دارند و همچنان 800 هزار مادر شیرده به غذای کافی دسترسی ندارند.”

این در حالیست  که صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) کودکان افغان را آسیب پذیرترین کودکان در جهان خوانده و گفته است که بیش از نُه هزار کودک به سوء تغذیه حاد، و بیش از پنج میلیون کودک در افغانستان با گرسنگی مواجه اند.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*