خانه / افغانستان / نگرانی‌ها از افزایش ازدواج‌های اجباری دختران در کشور
خبرگزاری رویداد
خبرگزاری رویداد

نگرانی‌ها از افزایش ازدواج‌های اجباری دختران در کشور

شماری از فعالان حقوق زن با ابراز نگرانی از افزایش آمار ازدواج‌های اجباری در کشور، می‌گویند که فقر و بی‌کاری، بازماندن از تحصیل و آموزش، سبب افزایش این ازدواج‌ها در دو سال اخیر شده‌اند. با این حال، سخنگوی امارت اسلامی می گوید که آنان برای جلوگیری از ازدواج های اجباری و قبل از وقت همواره تلاش کرده اند.

آگاهان به این باوراند که ازدواج‌ های اجباری و قبل از وقت، یکی از موانع بزرگ بر سر راه پیشرفت زنان در سراسر جهان محسوب می‌شود. به گفته آنان، بیسوادی و عدم آگاهی خانواده‌ها، رسم‌ورواج‌های قبیلوی و عدم آگاهی زنان از حقوق اولیه‌ی شان باعث افزایش امار ازدواج‌های اجباری و زیر سن در اجتماع می‌شوند.
فاطمه نعیمی، فعال حقوق زن می‌گوید: «ازدواج‌های زیر سن باعث ولادت‌های نادرست می‌شوند و از لحاظ روانی نیز به دختران ضرر می‌رسانند. این ازدواج‌ها سبب می‌شوند که مادرانِ خورد سال، کودکان شان را درست تربیت نتوانند و این عمل عقب‌ماندگی جامعه را نیز در پی دارد».
در همین حال، زرلشت فیضی، دیگر فعال حقوق زن می‌گوید: «بیکاری و بسته‌ماندن دروازه‌های پوهنتون‌ها به روی دختران، آمار ازواج‌های اجباری و زیر سن را در کشور افزایش داده است.» به گفته او، بی‌سوادی و عدم آگاهی خانواده‌ها، رسوم و عنعنات و عدم آگاهی زنان از حقوق اولیه شان، نیز باعث افزایش امار ازدواج‌های اجباری و زیر سن در اجتماع می‌شوند.
در عین حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی ا.ا می‌گوید که ا.ا در راستای جلوگیری از ازدواج‌های اجباری تلاش می‌کند.
او به خبرگزاری رویداد می‌گوید: «هرنوع خشونت علیه زنان ممنوع است. زمانی‌که زنان مورد خشونت قرار می‌گیرند، هم نیروهای امنیتی و هم ارگان‌های عدلی مسوول رسیدگی به قضایای شان می باشند و با مجرمین نیز برخورد قانونی صورت می‌گیرد. ا.ا در راستای جلوگیری از ازدواج‌های اجباری و زیر سن تلاش کرده و در این عرصه دست‌آورد‌هایی نیز داشته است».
این همه درحالی ‌است که به تازگی سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از افزایش آمار ازدواج‌های قبل از وقت دختران در جهان، گفته که سالانه 12 میلیون دختر پیش از هجده سالگی ازدواج می‌کنند. این سازمان هشدار داده است که اگر جلو این ازدواج‌ها گرفته نشوند، تا هشت سال دیگر رقم آن 10 برابر افزایش می‌یابد.
پیش از این، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز هشدار داده بود که کشورهای جنوب آسیا از جمله افغانستان بالاترین نرخ ازدواج کودکان را در جهان دارند.

درباره Saima Kakar

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*