خانه / افغانستان / فقر و کم‌رنگ بودن بازار زنان متشبث

فقر و کم‌رنگ بودن بازار زنان متشبث

شماری از زنان که پس از وضع محدودیت‌های کاری از سوی ا.ا به تجارت رو آورده‌اند، از کمرنگ بودن بازار تجارت شکایت کرده و می‌گویند که مشکلات اقتصادی سبب شده تا مردم کمتر به بازارها مراجعه کنند. آنان از ا.ا می‌خواهند که محدودیت‌های کاری سد راه زنان را برداشته و از کار و فعالیت‌های شان در تمام بخش‌ها حمایت کند.

اکنون که شماری از زنان پس از ایجاد محدودیت‌های کاری و تحصیلی، به تجارت رو آورده و می‌خواهند تا از این طریق مشکلات اقتصادی شان را حل کنند؛ از کم‌رنگ بودن بازار کار شکایت کرده و فقر را بزرگترین عامل آن می‌دانند.

رقیه حیدری، یک تن از زنانِ که کودک خورد سالش را با خود آورده و در یکی از بازارهای شهر کابل لوازم زنانه را به فروش می‌رساند، می‌گوید که پیش از این در یکی از نهاد‌های خصوصی با امکانات بلند کار می‌کرد اما، پس از تحولات سیاسی کشور بیکاری و فقر وی را مجبور کرده تا با درآمد اندک کارش را به پیش ببرد.

رقیه می‌افزاید: “پیش از این در یک موسسه با دست مزد بالا کار می‌کردم. من در رشته کمپیوتر ساینس تحصیلات دارم اما اکنون خلاف رشته کار می‌کنم. درآمد که از مغازه بدست می‌آورم تنها مصارف روزمره‌ام را تامین می‌کند..”

در همین حال، اوریا رضایی، زنِ که صنایع دستی به فروش می‌رساند می‌گوید:” درآمد کم داریم، شرایط خوب نیست، مشکلات اقتصادی باعث شده که مردم کمتر به بازارها مراجعه کنند. ما از ا.ا می‌خواهیم که از کار و فعالیت زنان در تمام بخش‌ها حمایت کنند تا کار به اهل کار سپرده شود.”

این زنان در حالی به تجارت رو آوردند که مسوولان وزارت تجارت و صنایع ا.ا می‌گویند که ما از زنان متشبث به شکل همه جانبه حمایت می‌کنیم.

عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع گفته است:” ا.ا از زنان متشبث در تمام بخش‌ها حمایت می‌کند. ما برای زنان تجارت پیشه برنامه‌ها و نمایشگاه‌های بزرگی را به راه انداختیم تا از این طریق برای محصولات شان بازاریابی کرده و به فروش برسانند. و همچنان قرار است یک بازار بزرگ در آینده برای این زنان در کابل ایجاد کنیم.”

 هرچند پیش از این، وزارت تجارت و صنایع از صدور جواز کار برای هشت هزار زن خبر داده بود اما، بر بنیاد آخرین گزارش این وزارت، در سال ۱۴۰۱ خورشیدی، حدود ۲۸۰ جوازکار برای زنان صادر شده بود و در سال ۱۴۰۲ خورشیدی تا ختم ماه جدی، ۱۸۱ جواز کار برای زنان صادر شده است.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*