خانه / افغانستان / سی‌ و دومین سال‌روز پیروزی مجاهدین

سی‌ و دومین سال‌روز پیروزی مجاهدین

امروز (شنبه، هشتم ثور) برابر با سی‌ و ‌دومین سال‌روز پیروزی مجاهدین در افغانستان است. در این روز، مجاهدین که شامل احزاب گونا‌گون می‌شوند، توانستند که آخرین نظامی کمونیست را که از سوی داکتر نجیب‌الله رهبری می‌شد، سرنگون بسازند و قدرت را به دست بگیرند.

مجاهدین در سال ۱۳۷۱ به یک دوره تاریخی ۱۴ ساله، تحت حمایت جماهیر شوروی سابق که با کودتای خونین هفت ثور ۱۳۵۷ آغاز شده بود با سرنگونی حکومت داکتر نجیب‌الله، رییس جمهور پیشین افغانستان، خاتمه دادند.

نیروهای مجاهدین پس از ورود به کابل و پیروزی‌شان صبغت‌الله مجددی را برای دو ماه به عنوان رییس اداره‌ی موقت انتخاب کردند و پس از آن برهان‌الدین ربانی قدرت را به دست گرفت، اما ادامه حکومت ربانی با مخالفت‌های داخلی برخی چهره‌های جهادی به همراه شد و جنگ داخلی در افغانستان آغاز شد.

مجاهدین پس از تصرف قدرت به زودی درگیر جنگ‌های تنظیمی شدند، جنگ بین گروه‌های جهادی برعلاوه‌ی ویرانی کابل و بخش اعظم از تأسیسات عام‌المنفعه در افغانستان، منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر شد و ادامه جنگ‌ها، میلیون‌ها افغان را آواره کرد.

سر انجام، روز هشتم ثور سال ۱۳۷۱، مجاهدین پس از ۱۴ سال قدرت را در افغانستان به دست گرفتند و آخرین نظام کمونیستی به رهبری داکتر نجیب‌الله سرنگون شد.

اکنون سی‌ و ‌دو سال از هشتم ثور سال ۱۳۷۱، روزِ پیروزی مجاهدین در افغانستان می‌گذرد. ا.ا نیز از این روز به‌عنوان روز پیروزی، آزادی و نجات مردم افغانستان یاد می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی ا.ا در خبرنامه‌ای گفته که ا.ا کودتای هفت ثور را نکوهش و هشت ثور را به عنوان روز آزادی افغانستان تجلیل می‌کند.

در این خبرنامه آمده است که ا.ا در «سایه نظام اسلام برای تحقق آرمان‌های همه جهادهای مردم افغانستان» تلاش می‌کند.

درباره Saima Kakar

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*