خانه / اقتصادی و افغانستان / برنامه جهانی غذا: میزان سوء تغذیه در افغانستان به بالاترین حد خود رسیده است

برنامه جهانی غذا: میزان سوء تغذیه در افغانستان به بالاترین حد خود رسیده است

برنامه جهانی غذا هشدار داده است که میزان سوء تغذیه در افغانستان به بالاترین حد خود رسیده و نیمی از جمعیت این کشور از گرسنگی شدید رنج می‌برند.

فیلیپ کراپف، سخنگوی برنامه جهانی غذا در کابل گفت: «نیمی از جمعیت افغانستان بدون درنظرداشت فصل، از گرسنگی شدید در طول سال رنج می‌برند و میزان سوء تغذیه در افغانستان به بالاترین حد خود رسیده است.»

وی افزود که در این کشور با جمعیت ۴۰ میلیون، چهار میلیون تن شامل کودکان زیر پنج سال و مادران مبتلا به سوء تغذیه هستند.

به گفته وی، افغان‌ها از گرسنگی نمی میرند، اما هیچ منبعی برای جلوگیری از بحران انسانی در اختیار ندارند.

سازمان‌های امدادی به افغان ها کمک‌های غذایی، آموزشی و مراقبت‌های صحی از جمله پول نقد برای سوخت و لباس گرم فراهم می‌کنند، اما توزیع کمک‌ها به شدت تحت تأثیر دستور امارت اسلامی مبنی بر ممنوعیت کار زنان در انجوها قرار گرفته است.

کراپف گفت: «این ممنوعیت در بدترین لحظه ممکن رخ داده است. خانواده ها و جوامع نمی‌دانند وعده غذایی بعدی آنها از کجا می آید.»

برنامه جهانی غذا توزیع کمک‌های خود را با پیش بینی زمستان سخت قبل از ممنوعیت کار زنان افزایش داد و برنامه ریزی کرد که با کمک‌های غذایی به ۱۵ میلیون تن در ماه جاری رسیدگی کند. در حالی که برنامه جهانی غذا مستقیماً تحت تأثیر این ممنوعیت قرار نگرفته است، ۱۹ سازمان همکار آن فعالیت خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآورده اند.

روز پنجشنبه، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، در رابطه به افزایش میزان سوء تغذیه در افغانستان گفت: «این نشانه دیگری از بدتر شدن سریع وضعیت بشردوستانه در افغانستان است که همزمان با شرایط سخت زمستانی شاهد آن هستیم.»

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*