خانه / منطقه وجهان / اوکراین می‌گوید روسیه در حال تدارک برای یک حمله گسترده در سالگرد آغاز تهاجم است

اوکراین می‌گوید روسیه در حال تدارک برای یک حمله گسترده در سالگرد آغاز تهاجم است

وزیر دفاع اوکراین می‌گوید روسیه در حال آماده کردن حدود ۵۰۰ هزار نیرو است تا به گفته او احتمالا همزمان با سالگرد لشکرکشی به اوکراین – ۲۴ فبروری – حمله گسترده‌ای را ترتیب دهد.

اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین روز چهارشنبه – اول فبروری – مدعی شد که مسکو مشغول تجهیز و آماده‌سازی صدها هزار نفر از نیروهای خود است تا همزمان با نخستین سالروز حمله «دست به کاری بزند».

در صورت صحت این ادعا، روسیه همچنین ممکن است عملیات خود را همزمان با ۲۳ فبروری که روز «سرزمین پدری و دفاع از وطن» است ترتیب دهد. این روز در روسیه مصادف با روز پاسداشت نیروهای نظامی و دفاعی این کشور است.

وزیر دفاع اوکراین می‌گوید ارتش روسیه در حال آماده‌سازی نیم میلیون سرباز است که در این صورت می‌توان عملیاتی به بزرگی آغاز لشکرکشی به خاک اوکراین در روز ۲۴ فبروری سال گذشته را متصور شد.

دستور افزایش قابل توجه تعداد نظامیان ارتش روسیه را در ماه سپتامبر گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، صادر کرده بود و گفته بود دست کم ۳۰۰ هزار نیروی جدید باید به شمار نظامیان این کشور اضافه شود تا به ادعای او مسکو بتواند برای حفاظت از تمامیت ارضی خود اطمینان یابد.

اما آقای رزنیکوف می‌گوید شمار نیروهای به خدمت گرفته شده و اعزام شده به جنگ اوکراین می‌تواند بسیار بیشتر از این تعداد باشد.

او گفته: «آنها رسما از ۳۰۰ هزار نیرو سخن گفتند اما وقتی ما به حجم نیروهای مستقر شده در مرز نگاه می‌کنیم، مطابق ارزیابی‌ها، تعداد خیلی بیشتر است».

همزمان، فارغ از ادامه نبرد سنگین در مناطق شرقی اوکراین و ناحیه دونباس، جنگ میان دو کشور طی چند ماه اخیر تا حدود زیادی به بن‌بست رسیده و دو طرف یکدیگر را مانند اصطلاح شطرنج «پات» کرده‌اند.

این وضعیت به ویژه از زمان پس‌گیری شهر مهم خرسون توسط نیروهای اوکراینی میان دو طرف حاکم بوده است که البته می‌تواند متاثر از ورود به ماه‌های سرد سال و زمستان سخت در این منطقه اروپا هم باشد.

به استثنای پیشروی روسیه و تصرف شهر سولدار، در چند ماه گذشته هیچ کدام از طرفین دستاورد و پیش‌روی زمینی خاصی نداشته است.

در همین حال موسسه مطالعات جنگ (ISW) که مقر آن در آمریکاست می‌گوید محاسبات کارشناسان آنها نشان می‌دهد اگر چه احتمال یک «حمله بزرگ »و «اتخاذ تصمیمی تعیین‌کننده» در شرق از سوی مسکو بعید نیست اما محاسبات بیشتر از احتمال حملات جدی روسیه و پاتک‌های اوکراین در آغاز فصل بهار، حکایت دارند.

با این حال وزیر دفاع اوکراین به فرماندهان نظامی خود گفته در پی «تحکیم مواضع خود در خطوط مقدم بروند و آماده ضدحملات علیه هرگونه تحرکات» روسیه باشند.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*