خانه / افغانستان / اشتراک دختران در امتحان کانکور پوهنتون‌های خصوصی ممنوع اعلام شد

اشتراک دختران در امتحان کانکور پوهنتون‌های خصوصی ممنوع اعلام شد

وزارت تحصیلات عالی در یک اقدام تازه به پوهنتون‌ها و موسسات تحصیلی خصوصی افغانستان دستور داده است که به دختران اجازه ندهند تا در امتحانات کانکور اشتراک کنند.

این دستور در حالی صادر شده که قرار است پوهنتون‌های خصوصی در افغانستان ماه‌ آینده امتحان کانکور را برگزار کنند.

وزارت تحصیلات عالی با نشر نامه‌ای خطاب به پوهنتون‌ها و موسسات تحصیلی خصوصی در کابل و در شمال افغانستان، ولایت‌های که قرار است در آنها امتحانات کانکور برگزار شود،‌ دستور داده است که تا از دختران امتحان اخذ نکنند. در این نامه هشدار داده شده که اگر از این دستور پیروی نشود، «اقدام قانونی» صورت خواهد گرفت.

پیش از این، وزارت تحصیلات عالی در دسامبر ۲۰۲۲ ادامهٔ تحصیل زنان و دختران را در تمام پوهنتون‌های افغانستان تا «امر ثانی» منع قرار داد.

این درحالی است که معاون سرمنشی سازمان ملل متحد می‌گوید، پس ازدیدار و گفتگو با مقام‌های امارت اسلامی در افغانستان برای برداشته شدن ممنوعیت‌ها در رابطه به کار وتحصیل زنان و دختران، امیدوار شده است.

امینه محمد در گفتگو با «سی‌ان‌ان» تصریح کرده است که نظریات موافق زیادی به کار و تحصیل زنان و دختران در ساختار سیاسی امارت اسلامی وجود دارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا امیدواری برای برداشتن ممنوعیت‌ها ومحدودیت‌ها بر کار وتحصیل زنان ودختران وجود دارد، گفت: «بلی وجود دارد. هرچند مشکلات وجود دارد اما وضعیت قابل تحمل است. با توجه به گفتگوهای که من با طالبان (امارت اسلامی) داشتم بلی این امیدواری وجود دارد. هرچند تغییر در تصمیم سطح رهبری غیرقابل پیش بینی است اما با توجه به نظریات مختلفی که در بین طالبان (امارت اسلامی) وجود دارد بلی احتمال اینکه زنان ودختران بتوانند به تحصیل وکار برگردند وجود دارد. شما می‌دانید که مسئله به رسمیت شناختن طالبان (امارت اسلامی) و کمک‌های بشری مسایل خیلی مهم هستند که به عنوان وسیله فشار از آن می‌شود استفاده کرد.»

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*