خانه / اقتصادی و افغانستان / یک مقام ملل متحد: ۶ میلیون تن در افغانستان با تهدید جدی قحطی روبرو هستند

یک مقام ملل متحد: ۶ میلیون تن در افغانستان با تهدید جدی قحطی روبرو هستند

یک مقام ارشد ملل متحد وضعیت مردم در افغانستان را نگران کننده می‌داند و می‌گوید که در پانزده سال گذشته چنین زمستان سرد و بدون امکانات در این کشور پیشینه نداشت.

مارتین گریفیتس در سفرش به کابل، در گفتگو با خبرگزاری رویترز ابراز نگرانی کرده و گفته است که شش میلیون تن که آمار خیلی بلند است، با تهدید جدی قحطی و وضعیت بد روبرو شده اند:
“زمستان در افغانستان همه کارها را مشکل‌تر کرده. ما از این فصل و زمان دشوار آگاه هستیم. نتیجه‌اش را هم دیده‌ایم که جان‌ها از دست می‌روند. این در مورد شش میلیون تن است، آمار خیلی حیران کننده است که شش میلیون تن با قحطی روبرو اند یا در وضعیت مشابه قحطی بسر می‌برند. تا جایی‌که من می‌دانم، این آمار خیلی بی‌ مانند است.”

گریفیتس در حالی از وضعیت مردم افغانستان در زمستان ابراز نگرانی کرده که روند کمک‌رسانی به نیازمندان در این کشور پس از محدودیت‌های طالبان خیلی کاهش یافته.

طالبان در اخیر ماه دسمبر، بر کار زنان در موسسه‌های غیر دولتی محدودیت وضع کردند که این اقدام‌شان با واکنش و نکوهش‌های گسترده همراه گشت و باعث توقف کامل و یا قسمی صد‌ها موسسه مددرسانی شد.

مارتین گریفیتس به خاطر رفع همین محدودیت‌ها به افغانستان سفر کرده و با مقام‌های طالبان دیده است.

به اساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، در سفر با گریفیتس، رئیس و مقام‌های موسسه پاملرنه، اداره نجات کودکان و صندوق کودکان ملل متحد همراه استند.

مارتین گریفیتس چهارشنبه (۵ دلو) با ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس الوزرا و سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان دیدار کرد.

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان در پیامی گفته که حقانی در این دیدار در مورد کار و آموزش زنان و دختران با گریفیتس بحث کرد:
“در دیدار در مورد کار و آموزش زنان بحث شد. سرپرست وزیر داخله با اشاره به این موضوعات گفت که محدودیت‌ها دایمی نیست. آموزش و تحصیل نیازمندی اصلی جامعه ماست و تلاش‌ها برای برداشتن این محدودیت‌ها ادامه دارد.”

با وجود این دید و وادید‌ها ماموریت‌های مددرسانی که در جریان زمستان در افغانستان خیلی کاهش یافته، به مشکل مردم افزوده است.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*