خانه / افغانستان / یوناما: زنان به دلیل نداشتن محرم از خدمات محروم شده‌اند

یوناما: زنان به دلیل نداشتن محرم از خدمات محروم شده‌اند

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارش تازه‌ی خود از وضعیت حقوق بشر در افغانستان گفته است که در ماه‌های اکتوبر و دسمبر 2023، «موارد مبنی بر محدودشدن دسترسی زنان به خدمات و کار به دلیل نداشتن محرم»، ثبت شده است.

این گزارش که امروز (2 دلو) منتشر شده، در آن آمده است که مسوولین ریاست امر به معروف به اعمال محدودیت‌ها بر حقوق زنان برای کار، تحصیل و آزادی گشت‌و‌گذار ادامه داده‌اند.

در گزارش یوناما اشاره شده است که مسوولین ریاست امر به معروف با بازدید از ایستگاه‌ها در ولایت قندهار به رانندگان بس دستور دادند که به زنان بدون محرم اجازه سوار شدن به موتر را ندهند.

همچنان به‌طور مثال در گزارش یوناما آمده است که در اول اکتوبر، سه کارمند صحی زن به دلیل این‌که بدون محرم به سر کار می‌رفتند، توقیف و پس از ضمانت از سوی خانواده‌های‌شان مبنی بر عدم تکرار این عمل آزاد شدند.

براساس گزارش یوناما، در ولایت پکتیا نیز زنان بدون محرم از دسترسی به مراکز صحی تو سوط مسوولین امر به معروف محروم شده‌اند.

در بخش دیگر این گزارش یوناما، به بازداشت‌های زنان و دختران متهم به «نداشتن حجاب مناسب» در شهر کابل اشاره شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ا.ا در واکنش به این گزارش یوناما بانشر یک اعلامیه گفته است که «گزارش منتشر شده توسط یوناما بیشتر بر اساس سوء تفاهم است»

همچنان در اعلامیه ا.ا با اشاره به گزارش یوناما گفته شده است که در در این گزارش تمرکز زیادی بر اجرای احکام شرعی شده است که «در قالب انتقاد از ناآگاهی یوناما از احکام شرعی و حتی در مواردی به احکام اسلامی است.»

درباره Eltaf Amiri

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*