خانه / منطقه وجهان / پایان مهلت گروه آفریقایی اِکُواس؛ رهبران کودتای نظامی حریم هوایی نیجر را بستند

پایان مهلت گروه آفریقایی اِکُواس؛ رهبران کودتای نظامی حریم هوایی نیجر را بستند

در پی پایان یافتن مهلت «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» برای بازگشت محمد بازوم، رییس‌جمهور برکنار شده نیجر به قدرت، رهبران کودتای نظامی حریم هوایی این کشور را بستند.

با پایان یافتن ضرب‌الاجل اکوواس برای رهبران کودتاچی نیجر به منظور انتصاب دوباره محمد بازوم به ریاست جمهوری، رهبران کودتا در نیجر، حریم هوایی این کشور غرب آفریقا را در بحبوحه پایان مهلت اکوواس و تهدید به مداخله نظامی بستند.

گارد ریاست جمهوری نیجر در ۲۶ جولای، محمد بازوم، رییس  جمهور این کشور را از قدرت برکنار و بازداشت کرد.

سپس فرمانده گارد ریاست جمهوری به نام ژنرال عبدالرحمن چیانی، خود را به عنوان رهبر موقت و رییس «شورای ملی موقت برای حفاظت از میهن» معرفی کرد.

با این حال، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اِکُواس،  این کودتا را محکوم کرد و کمک‌های مالی به این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

اکوواس به رهبران کودتای نظامی نیجر یک هفته فرصت داد تا رییس جمهور بازداشت شده را به قدرت بازگردانند، در غیر این صورت جامعه از «همه اقدامات، از جمله تدابیر نظامی، برای برقراری نظم در این کشور آفریقایی استفاده خواهد کرد.»

در کنار کشور های عضو اکوواس، سازمان ملل متحد، امریکا، اتحادیه اروپا و فرانسه، کودتای نظامی در نیجر را محکوم کردند.

گفتنی است که کودتای نظامی در نیجر که هفتمین کودتا در غرب و مرکز آفریقا در سه سال گذشته است، منطقه ساحل، یکی از فقیرترین مناطق جهان را دستخوش تغییر کرده است.

نیجر به دلیل وجود اورانیوم و نفت و همچنین داشتن نقشی محوری در نبرد علیه شبه‌نظامیان اسلام‌گرا، برای ایالات متحده، اروپا، چین و روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*