خانه / افغانستان / مجاهد: نشست کابل روی نشست دوحه موثر است

مجاهد: نشست کابل روی نشست دوحه موثر است

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ا.ا نشست “ابتکار همکاری منطقه‌ای” را برای نشست‌های آینده به ویژه نشست دوحه در ۱۸ فبروری را موثر خوانده و می‌گوید که ا.ا خواهان تعامل با جهان است و نباید جهان مسایل جزی را بهانه گرفته و راه تعامل با آنان را تنگ‌تر سازد.

مجاهد در مصاحبه با خبرگزاری رویداد می‌گوید: “امنیت و ثبات در کشور و منطقه یک مسله کلیدی و مهم است. در این نشست‌ها، جهان نباید اهداف اساسی از جمله تامین ثبات اقتصادی کشور و منطقه را کنار گذاشته و به مسایل جزی بپردازد.” او می‌افزاید که فعالیت‌های اقتصادی افغانستان تاثیر مثبت روی اقتصاد منطقه دارد و نیاز است تا از آن حمایت صورت گیرد.

از سویی هم، برخی از کارشناسان، موثریت چنین نشست‌ها را مشروط به تمرکز هردو طرف روی اهداف از قبل تعیین‌شده و در نظر گرفتن منافع جانبین می‌دانند.

مطیع‌الله آرین‌پور، کارشناس مسایل سیاسی، می‌گوید که اهداف اساسی دو طرف در نشست تعقیبی دوحه؛ تامین ثبات اقتصادی، جلوگیری از بحران بشری و تعامل برای جلوگیری از هرج و مرج در افغانستان است. او می‌افزاید: “در نشست تعقیبی دوحه، ا.ا و سازمان ملل متحد قرار است بیشتر روی مسایل غیر سیاسی بحث و گفت‌وگو کنند. مسایل دیگر، مثل تامین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان که از موارد حاشیوی این نشست است، نیز روی آن بحث خواهد شد.”

در همین حال، عزیز معارج دیگر کارشناس سیاسی می‌گوید: “نشست دوحه تحت نفوذ کشورهای غربی صورت می‌گیرد. این چنین نشست‌ها زمانی موثر تمام می‌شود که ا.ا با ایجاد تغییر در سیاست داخلی و نیز در نظر گرفتن منافع افغانستان و جهان، طرف مقابل را قناعت دهد”.

 قرار است، نشستی در دوحه به میزبانی انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۸ و ۱۹ فبروری برگزار شود. بر اساس گفته‌های استفان دوچاریک، سخنگوی گوترش، هدف از نشست دوحه، انسجام رویکرد کشورهای مختلف در قبال افغانستان و پرداختن به ارزیابی‌های مستقل در مورد افغانستان است.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*