خانه / منطقه و جهان / عربستان: رابطه دیپلماتیک با اسراییل مشروط به ایجاد کشور مستقل فلسطین است

عربستان: رابطه دیپلماتیک با اسراییل مشروط به ایجاد کشور مستقل فلسطین است

عربستان سعودی اعلام کرده است که بدون ایجاد دولت و کشور مستقل فلسطین هیچ رابطه‌ی دیپلماتیکی با اسراییل برقرار نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه، ۱۷ دلو با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرده که بدون تشکیل کشور مستقل فلسطین با مرزهای مشخص‌شده در سال ۱۹۶۷ با قدس شرقی و به رسمیت شناخته‌شدن «تجاوز» اسرایيل بر نوارغزه، روابط دیپلماتیک با این کشور برقرار نخواهد شد.

در بیانیه‌ای وزارت خارجه عربستان همچنان آمده است که تجاوز اسراییل به نوار عزه هر چه سریع باید متوقف شود و همچنان همه نیروهای اسراییلی از نوار غزه خارج شوند.

گفتنی است که گفت‌وگوها درباره از سرگیری روابط میان عربستان و اسراییل از سال ۲۰۲۰  آغاز شد و آن زمانی بود که ریاض به امارات متحده و بحرین چراغ سبز نشان داد تا با اسراییل رابطه برقرار کنند.

همزمان با آن، چندی‌پس خبرگزاری رویترز در یک گزارش خود گفت که عربستان سعودی در پی جنگ اخیر میان اسراییل و حماس، ایده عادی‌سازی رابطه با تل‌آویو را که واشنگتن برای ایجاد آن تلاش می‌کند، کنار گذاشته است.

این در حالی است که انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در یک سفر منطقه‌ای به ریاض رفته و با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مورد جنگ در غزه و آتش‌بس گفت‌‌وگو کرده است.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*