خانه / اقتصادی و افغانستان / بی‌ برقی شهرهای بزرگ افغانستان را در تاریکی فرو برده است

بی‌ برقی شهرهای بزرگ افغانستان را در تاریکی فرو برده است

بسیاری از ساکنان کابل و برخی دیگر از شهرهای افغانستان با شکایت از پرچاوی‌های بی‌رویه برق، می‌گویند که در یک شبانه‌روز حدود دو ساعت برق دارند که آن‌هم نیمه‌های شب می‌آید.

کابل با بیش از پنج میلیون جمعیت به بیش از هفتصد میگاوات برق نیاز دارد. د افغانستان برشنا شرکت در حال حاضر تنها سی درصد برق مورد نیاز پایتخت را تأمین می‌کند.

برق وارداتی ازبیکستان حدود دو هفته قبل به دلیل مشکل تخنیکی قطع شد.

به دنبال قطع برق وارداتی ازبیکستان به افغانستان، وزیر امور خارجه در مراسمی روز یکشنبه از ازبیکستان خواست که برق را دوباره وصل کنند.

امیرخان متقی گفت: «از مسوولان محترم ازبیکستان خواهش می‌کنم که به تعهد خود پابند باشند و مطابق قرارداد به افغانستان برق عرضه کنند. مردم هم در زمستان و هم در تابستان به برق ضرورت دارند. در بخش زراعت و بیرون کشیدن آب، افغانستان شدیداً به برق نیاز دارد.»

قطع برق تنها شهروندان را نه بلکه ماشین بسیاری از شرکت‌های تولیدی را نیز متوقف کرده است.

سخی احمد پیمان، معاون اتاق صنایع و معادن، می‌گوید: «متأسفانه بعد از قطع برق ازبیکستان، از پانزده روز به اینسو برق‌های پارک‌های صنعتی بطور مطلق پرچاو است و نود درصد فابریکات ما فعلاً از فعالیت بازمانده که تاثیرات منفی را بر تولیدات داخلی ما برجا گذاشته است. امیدوار هستیم که ما جایگزین بدیل داشته باشیم و از منابع داخلی استفاده کنیم.»

باشندگان کابل نیز از افزایش پرچاوی‌های برق شکایت دارند و خواستار حل مشکل بوجود آمده اند.

حبیب الله، باشنده کابل می‌گوید: «از مسوولین شرکت برشنا تقاضامندیم که حل مشکل برق را اولویت بدهد چون هوا بسیار سرد است.»

عبدالسمیع، یکی دیگر از باشندگان کابل نیز گفت: «هر سال مشکلات در زمستان به‌ میان می‌آید. چرا بندهای خودمان را نمی سازند؟ تا چه وقت ما محتاج دیگران باشیم؟»

د افغانستان برشنا شرکت می‌گوید تلاش‌ها برای حل مشکل برق جریان دارد.

حکمت الله آخندزاده، رییس برق کابل، گفته است: «ما به مردم اطمینان می‌دهیم که رهبری د افغانستان برشنا شرکت و رهبری امارت اسلامی شب و روز تلاش می‌کنند تا مشکل برق حل شود.»

برق وارداتی ازبیکستان به افغانستان در حالی قطع شده که چندی پیش قرارداد برق میان دوکشور برای یک سال دیگر تمدید شد.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*