خانه / افغانستان / ۲۶ دلو؛ ا.ا: خارجی‌ها درس عبرت گرفتند

۲۶ دلو؛ ا.ا: خارجی‌ها درس عبرت گرفتند

امروز ۲۶ دلو، سال‌روز خروج ارتش شوروی سابق از افغانستان است. ۳۵ سال پیش از امروز، آخرین سرباز ارتش شوروی، از مرز میان افغانستان و شوروی سابق عبور کرد و نقطه پایانی شد بر یکی از خونین‌ترین جنگ‌های افغانستان.

همزمان با سال‌روز خروج ارتش شوروی سابق، ا.ا در اعلامیه‌ای از این روز در تاریخ کشور به عنوان یک روز «پرافتخار» یاد کرده و تبریک گفته است.

در اعلامیه‌ای ا.ا آمده است که «کشورهای متجاوز پس از کامیابی‌های که در مقابل شان صورت گرفته، درس عبرت گرفته‌اند و قبل از تجاوز دیگر، صد بار فکر خواهد کردند». ا.ا همچنان تاکید کرده است که ملت افغانستان باید مانند گذشته، در برابر هرگونه توطئه و دسایس بیدار باشند.

در اعلامیه‌ای ا.ا آمده است که «افغانان مردم صلح پسند هستند، اما هربار صلح مردم در اثر تجاوز و وحشت خارجی‌ها به جنگ مبدل شده است.»

شماری از کارشناسان سیاسی بر این باورند که ملت‌های که فهم درست از تاریخ دارند، می‌توانند درست استفاده کنند، اما ملت‌های که فهم درست از تاریخ ندارند، محکوم به تکرار تاریخ‌اند.

مطیع‌الله آرین‌پور، کارشناس سیاسی در صحبت با خبرگزاری رویداد می‌گوید که خروج هر قوای خارجی به نفع کشور‌های زیر دست است؛ اما متغیرهای نیاز است که در راستای پیشرفت کشور آزاد‌شده سوق داده شود. به گفته او «در مورد خروج شوروی از افغانستان متغیرهای منفی به کار رفته است».

آرین‌پور با اشاره به تحولات که پس از خروج شوروی در افغانستان رخ داده، می‌گوید که «یک مداخله تمام شد و مداخله دیگر شروع شد. در آن زمان رهبری سیاسی افغانستان نتوانست اتحاد و هم‌بستگی به وجود بیاورد؛ تغییر مثبت تبدیل به تغییر منفی شد».

آقای آرین‌پور همچنان می‌گوید که کشورها همیشه با راندن خارجی‌ها افتخار نمی‌کنند؛ بلکه بعد از این‌که خارجی‌ها می‌روند، زحمت می‌کشند و دولت‌های موفق جهان با حکومت داری خوب، به آسایش مردم خود می‌اندیشند. او با اشاره به اوضاع کشور می‌گوید که این وظیفه ا.ا است که در راستای تامین عدالت اجتماعی تلاش کند.

به باور آرین‌پور، تا زمانی‌که عوامل داخلی وجود نداشته باشند، خارجی‌ها هرگز نمی‌توانند وارد یک کشور شوند و «این بیشتر در مورد افغانستان صدق می‌کند».

او از ا.ا می‌خواهد که در راستای تامین عدالت اجتماعی بیشتر تلاش بکند و خواست‌های مردم را بشنود.

به گفته او تا زمانی‌که کشمکش و عوامل داخلی در کشورهای زیر دست وجود داشته باشند، خارجی‌ها تلاش می‌کنند از این خلا استفاده کرده و وارد کشورها شوند.

درباره Eltaf Amiri

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*