نخستین دور مذاکرات سطحبالای امریکا و ایران روز دوشنبه در سوئیس پایان یافت. بر اساس بیانیه مشترک قطر و پاکستان، دو طرف بر سر نقشهراهی برای دستیابی به توافق نهایی طی ۶۰ روز آینده به توافق رسیدهاند.
این مذاکرات در حالی برگزار شد که تنشها میان دو کشور افزایش یافته بود؛ ایران بار دیگر تنگه هرمز را مسدود کرد و دونالد ترامپ، رئیسجمهور امریکا، تهدید به انجام حملات تازه علیه ایران کرده بود.
خبرگزاری رویترز گزارش داده است که گفتوگوها تا نیمههای شب ادامه یافت و قرار است نشستهای فنی در طول هفته در اقامتگاه کوهستانی بورگناشتاک پیگیری شود.
بر اساس بیانیه مشترک، طرفین درباره ایجاد سازوکاری برای پایان درگیریها در لبنان و راهاندازی یک خط ارتباطی بهمنظور تضمین عبور امن کشتیهای تجاری از تنگه هرمز نیز به توافق رسیدهاند.
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد که تهران در جریان این مذاکرات معافیتهایی برای صادرات نفت و محصولات پتروشیمی، آزادسازی بخشی از داراییهای مسدودشده و آغاز برنامههای بازسازی و توسعه دریافت کرده است.
در همین حال، جیدی ونس، معاون رئیسجمهور امریکا، این مذاکرات را «گامی رو به جلو در مسیر پایان خشونتها» توصیف کرد.
با وجود سایه سنگین تهدیدهای متقابل و تنشهای منطقهای، میانجیگری قطر و پاکستان زمینه ادامه گفتوگوها و حفظ کانالهای ارتباطی میان دو طرف را فراهم کرده است.
خبرگزاری رویداد اولین خبرگزاری دیجیتلی در افغانستان
