خانه / اقتصادی و افغانستان / وزارت معادن و پترولیم قرارداد استخراج نفت آمو دریا را با یک کمپنی چینایی امضا کرد

وزارت معادن و پترولیم قرارداد استخراج نفت آمو دریا را با یک کمپنی چینایی امضا کرد

وزارت معادن و پترولیم قرارداد استخراج نفت حوزه دریای آمو را که شامل سه ولایت سرپل، جوزجان و فاریاب می‌شود، به یک شرکت چینایی سپرد.

شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و پطرولیم حکومت سرپرست گفته است که قرارداد استخراج تیل برای ۲۵ سال امضا شده است و چین در سال نخست ۱۵۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

آقای دلاور گفته است: ” ساحۀ استخراجی که با این شرکت چینایی قرارداد شده، مساحت آن ۴۵۰۰ کیلومتر مربع ذخیره تثبیت‌شده نفت است و هر هکتار آن یک دالر است و زمانی که استخراج را این کمپنی شروع کند، کرایه آن به از یک دالر به ۴۰ دالر افزایش می‌یابد”.

به گفتۀ دلاور، در این مساحت پنج ساحه نفت تثبیت شده که ظرفیت آن ۸۷ میلیون بیرل نفت تخمین شده است. او گفت که هم اکنون در ساحه قشقری روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفت استخراج صورت می‌گیرد ولی با امضای این قرارداد مقدار استخراج روزمره به ۱۰۰۰ تن بلند برده می‌شود و سپس تدریجی افزایش خواهد یافت.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم افزود: “در این قرارداد ۲۰ فیصد حکومت افغانستان شریک است و ۱۵ فیصد حق‌الامتیاز به افغانستان داده می‌شود و بر اساس فورمولی که با آنها داریم این سهم الی ۷۵ فیصد بلند خواهد رفت”.

این در حالی است که در دورۀ جمهوریت این فرارداد به یک شرکت چینایی سپرده شده بود، اما به دلایل مختلف کار آن آغاز نشد.

سفیر چین گفت: “از CPEIC تقاضا دارم که به عنوان یک شرکت چینایی با سال‌ها تجربه در صنعت نفت و سطح فنی و تجربه عملیاتی بالا، قوانین افغانستان را کاملاً رعایت کرده و به مسوولیت‌ها و تعهدات خود عمل کنیم.”

همچنان سفیر چین از حکومت سرپرست خواست که امنیت سراسری این پروژه را تامین کند تا از پیشبرد تمام مراحل استخراج نفت اطمینان حاصل شود.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*