خانه / سیاسی / فرستاده ترامپ و وزیر خارجه ایران راهی سوئیس شدند؛ آتش‌بس لبنان امید تازه‌ای برای توافق منطقه‌ای

فرستاده ترامپ و وزیر خارجه ایران راهی سوئیس شدند؛ آتش‌بس لبنان امید تازه‌ای برای توافق منطقه‌ای

به گزارش رویترز، استیو ویتکاف، فرستاده ویژه امریکا، و عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، برای آغاز گفت‌وگوها به سوئیس سفر می‌کنند.

این مذاکرات پس از توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله در لبنان شکل گرفته است؛ آتش‌بسی که امیدها را برای تبدیل تفاهم‌نامه ۱۴ ماده‌ای اخیر به یک توافق پایدار منطقه‌ای افزایش داده است.

این تفاهم‌نامه شامل توقف فوری عملیات نظامی، بازگشایی تنگه هرمز و آغاز دوره ۶۰ روزه برای حل اختلافات هسته‌ای ایران است.

در همین حال، کاخ سفید اعلام کرد معاون رئیس‌جمهور امریکا، جی‌دی ونس، به دلیل تنش‌های اخیر در لبنان، سفر خود به سوئیس را لغو کرده است.

با وجود این، حضور ویتکاف و عراقچی در سوئیس نشانه‌ای از تمایل دو طرف برای آغاز مذاکرات فنی و تلاش جهت دستیابی به آتش‌بس دائمی تلقی می‌شود.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که جنگ امریکا و اسرائیل علیه ایران و لبنان از ۲۸ فبروری تاکنون بیش از ۷ هزار قربانی برجای گذاشته و بازار انرژی جهانی را تحت فشار قرار داده است.

درباره Eltaf Amiri

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

x

شاید بپسندید

صادرات نفت ایران از جزیره خارک پس از حدود شش هفته وقفه از سر گرفته شد

ایران پس از حدود شش هفته وقفه، صادرات نفت خام را از ...