خانه / افغانستان / یوناما: با روی کار آمدن طالبان در افغانستان حقوق بشر محدود شده است

یوناما: با روی کار آمدن طالبان در افغانستان حقوق بشر محدود شده است

یوناما یا دفتر معاونیت سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه (۲۹سرطان) طی یک کنفرانس خبری در گزارش تازه‌‌اش در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان از هنگام تسلط امارت اسلامی به افغانستان گفته طی این مدت بیش از دو هزار تن از اقلیت‌‌های قومی و مذهبی در مکاتب و مساجد با حملات هدفمند گروه داعش کشته و زخمی شده اند.
یوناما در ادامه افزوده است که این گزارش در رابطه به کشتار غیرنظامیان به گونه‌ی غیرقانونی، شکنجه، بدرفتاری، دستگیری و بازداشت های خودسرانه، حقوق زنان و دختران در افغانستان خلاصه می‌شود.
این گزارش می‌رساند که یوناما با وجود نظارت دقیق که به اوضاع افغانستان دارد گرچه امنیت از ۱۵ آگست سال گذشته به این سو به مراتب بهتر شده اما مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران از حقوق خود محروم است.
با این حال یوناما تاکید کرده که هرچند مقامات فعلی افغانستان برای حمایت حقوق بشر در افغانستان عفو عمومی مقامات پیشین دولتی و اعضای نیروهای امنیتی همچنان چگونگی رفتار با زندانیان و ادامه تحصیل دختران و حق کار برای زنان را اعلام کرد اما عفو عمومی به طور کامل رعایت نشده است. یوناما افزده، با آن هم دیده می‌‌شود که از ۱۵ آگست سال گذشته تاکنون زنان و دختران به تدریج حقوق شان را برای مشارکت کامل در آموزش، وظیفه و دیگر جنبه‌های زندگی عمومی و روزمره محدود و در بسیاری موارد به طور کامل از دست می‌دهد.
یافته های یوناما نشان می‌دهد که از ماه آگست سال گذشته تا اوسط ماه جون سال روان ۱۶۰ موارد قتل های غیرقانونی، ۱۷۸ موارد بازداشت های خودسرانه، ۲۳ موارد بازداشت‌های غیر ارتباطی، و ۵۶ موارد دیگر رفتارهای نادرست اعضای این گروه با اعضای نهادهای دفاعی، امنیتی و کشفی پیشین به ثبت رسیده است.
در گزارش یوناما آمده که شماری افرادی که توسط نیروهای طالبان به دلیل ارتباط با گروه داعش ۵۹ موارد قتل غیرقانونی، ۲۲ موارد بازداشت‌های خودسرانه و ۷ موارد شکنجه و بدرفتاری می‌رسد.
این گزارش می‌افزاید ۱۸ مورد قتل غیر قانونی،۵۴ مورد شکنجه و بدرفتاری، ۱۱۳ مورد بازداشت های خودسرانه و ۲۳ مورد بازداشت های افراد به دلیل حمایت و همکاری با جبهه مقاومت صورت گرفته است، به ثبت رسیده است.
یوناما در گزارش‌اش حکومت سرپرست، وزارت امر بالمعروف ونهی از منکر و ریاست استخبارات را متهم به نقض حقوق بشری و محدود ساختن آزادی های بشری در افغانستان کرده است.
در گزارش آمده است که با صدور برخی توصیه های از سوی این وزارت آزادی‌های مردم به ویژه آزادی زنان و دختران را محدود کرده است. بر اساس این گزارش شماری از مقامات فعلی نیز در راستای تطبیق این توصیه مواضع سختگیرانه را اتخاذ کرده اند.
در گزارش یوناما، کارمندان ریاست استخبارات بار دیگر متهم به بدرفتاری با کسانی شدند که آزادی بشری آنها محدود شده است. یوناما در گزارش خود، کارکنان استخبارات را علاوه بر نقض حقوق بشر در توقیف‌خانه‌‌ها در کشتار غیرقانونی، شکنجه و بدرفتاری و همچنین دستگیری و بازداشت خودسرانه دخیل شمرده است.
در جریان انتشار این گزارش، فیونا فرایزر، رئیس بخش حقوق بشر یوناما، گفت که آزادی تظاهرات مسالمت آمیزو آزادی بیان نه تنها آزادی های اساسی هستند، بلکه به گفته وی، این آزادی ها بخشی از یک جامعه همچنین برای توسعه مهم است.
یوناما آموزش و مشارکت زنان و دختران را در جامعه برای هر کشور که به طرف پیشرفت گام می گذارد اساسی خواند. سرپرست يوناما با اشاره به حق آموزش دختران در افغانستان گفت که آموزش برای همه نه تنها یک حق اساس بشری است بلکه کلید پیشرفت و توسعه یک ملت نیز محسوب می شود.
نگرانی یوناما در مورد آموزش دختران در حالی مطرح می‌شود که بیش از ۳۰۰ روز می‌شود که دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب نرفته اند و از حق آموزش بازمانده است.
وزارت معارف افزوده طرح بازگشایی مکاتب را برای رهبر امارت اسلامی فرستاده در صورت تایید این طرح از سوی ملاهیبت الله، رهبر امارت اسلامی مکاتب دخترانه در سرتاسر افغانستان بازگشایی خواهد شد.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*