خانه / افغانستان / کمیسیون مستقل حقوق ‌بشر افغانستان دوباره به فعالیت آغاز می‌کند

کمیسیون مستقل حقوق ‌بشر افغانستان دوباره به فعالیت آغاز می‌کند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است که برای نظارت از وضعیت حقوق بشری شهروندان کشور، ثبت شکایت‌های حقوق بشری شهروندان، دادخواهی در زمینه حقوق بشر و ترویج ارزش‌های حقوق بشری، برنامه‌هایی را روی‌دست دارد.
کمیسیون حقوق بشر افغانستان دیروز جمعه (۳۰ثور) پس از اعلام لغو این کمیسیون توسط حکومت سرپرست افغانستان با نشر اعلامیه در توییتی از بازگشایی و از سرگیری فعالیت دوباره این کمیسیون خبر داده است.
این کمیسیون افزوده است که از مدت نه ماه به این‌سو، کشور شاهد حوادث ناگوار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بوده است به گفته این کمیسیون حوادث یاد شده سبب شده که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز به مانند سایر نهادهای دولتی و غیردولتی به بحران امنیتی، مدیریتی، هویتی، نبود هماهنگی، نبود منابع مواجه شود.
در اعلامیه این کمیسیون آمده است که شهزاد اکبر که سمت رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان را به عهده داشت بنابر خواهش شخصی و مشغولیت در ساحات دیگر در یک نشست اعضای هیات رهبری کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان آقای محمد نعیم نظری را که سمت معاونیت کمیسیون را بر عهده داشت، به عنوان سرپرست کمیسیون پیشنهاد کرده است.
در همین حال این اعلامیه تصریح کرده است که این کمیسیون با نهادهای بین‌‌المللی حقوق بشری، از جمله با شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، کمیشنری عالی حقوق بشر، مراکز هماهنگی نهادهای ملی حقوق بشر و فعالان و مدافعان حقوق بشر در تماس است.
همچنان در ادامه این اعلامیه آمده است که این کمیسیون تاکید کرده که در قبال حوادث، نابسامانی‌ها و رویکردهایی که حقوق بشری شهروندان را متاثر و نقض کند، موقف و واکنش رسمی، صریح و واضح خواهد داشت.به گفته این کمیسیون برای اثرگذاری بر وضعیت حقوق بشری شهروندان کشور، به گونه‌ی مسؤولانه به کارهای خویش ادامه خواهد داد.
گفتنی است که این کمیسیون تاکید کرده مسوولیت و کارکردها و مواضع این کمیسیون به رهبری و کارمندان جدید کمیسیون بر می‌گردد و کارمندان قبلی هیچ مسؤولیت را نخواهند داشت.
این در حالی است که اخیرا به فرمان رهبر امارت اسلامی به شمول کمیسیون مستقل حقوق بشر شماری زیادی از کمیسیون های دیگر منحل شد که مسدود شدن کمیسیون حقوق بشر با واکنش‌های داخلی و بین‌المللی مواجه شده است.
در همین حال انعام الله سمنگانی، معاون سخنگوی امارت اسلامی تاکید کرد در بودیجه ملی سال روان بر شماری از کمیسیون‌های که فعالیت ندارد سهمیه در نظر گرفته نشده به همین سبب این ادارت مسدود شده است. اما وی در ادامه افزود در صورت نیاز دوباره این کمیسیون‌ها فعال می‌شود.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*