خانه / افغانستان / کمک 1.7 میلیارد دالری بانک جهانی به افغانستان؛ کارشناسان این کمک ها را موثر نمی‌دانند
World Bank on glass building. Mirrored sky and city modern facade. Global capital, business, finance, economy, banking and money concept 3D rendering illustration.

کمک 1.7 میلیارد دالری بانک جهانی به افغانستان؛ کارشناسان این کمک ها را موثر نمی‌دانند

بانک جهانی گفته است که از سه سال به این‌سو 1.7 میلیارد دالر را به مردم افغانستان کمک کرده است. کارشناسان امور اقتصادی اما توزیع این  کمک‌ها را مؤثر ندانسته و تاکید بر سرمایه‌گذاری بیشتر روی پروژه های زیربنایی به منظور رشد و توسعه اقتصادی افغانستان دارند.

تاج محمد تلاش، کارشناس اقتصادی به خبرگزاری رویداد می گوید:” در صورتیکه این کمک ها برای سرمایه‌گذاری در پروژه های زیربنایی به منظور رشد اقتصادی کشور و اشتغال زایی مردم استفاده می‌شد، موثر واقع می‌شد اما این کمک های موقتی و ناپایدار به سود مردم افغانستان نیست.”

در همین حال، سیدالرحمن عمران، دیگر کارشناس اقتصادی می گوید:” به نظر من کمک های جهانی به افغانستان باید نیازمندی های اولیه را رفع کند و از این کمک ها در بخش هایی استفاده شود که بتواند درآمد پایدار را برای مردم بوجود بیاورد و مردم بتوانند با استفاده از این کمک ها به آسایش درازمدت دست یابند.”

 این کارشناسان تاکید دارند، کمک های نهاد های خیریه بین المللی یک نیاز جدی مردم در شرایط کنونی  است اما نیاز است تا روی چگونگی استفاده و توزیع این کمک ها برنامه ریزی دقیق صورت گیرد.

این در حالیست که بر اساس گزارش بانک جهانی، این کمک ها، از ماه اگست  2021  میلادی آغاز شده و در ماه سپتامبر همین سال، مبلغ 280 میلیون دالر از صندوق امانی افغانستان به یونیسف و برنامه جهانی غذا فرستاده شده است.  گفته شده است ا.ا در این موضوع دخالتی نداشته و این کمک‌ها بیشتر برای زنان صورت گرفته است.

درباره Saima Kakar

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*