خانه / افغانستان / کشورهای همسایه باید جدا از سیاست افغانستان به تجارت شان ادامه دهند

کشورهای همسایه باید جدا از سیاست افغانستان به تجارت شان ادامه دهند

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری از رهبران دولت‌های پاکستان، ایران، اوزبیکستان و ترکمنستان خواسته است که به دور از «تعاملات و دیدگاه‌های سیاسی» با افغانستان به تجارت شان ادامه دهند، تا به مردم آسیب اقتصادی نرسد.

این نهاد طی اعلامیه‌ای روز دوشنبه (دوازدهم میزان) گفته است که تحولات اخیر سیاسی در افغانستان روند تجارت را با تمامی کشورهای جهان به شمول کشورهای همسایه که شرکای عمده در عرصه تجارت با افغانستان بودند، متاثر و مختل کرده است.

طبق این اعلامیه، نبود روابط تجاری با کشورهای همسایه، روند عرضه و تقاضا در مارکیت‌های افغانستان را متاثر کرده و قیمت‌ تمامی اجناس، به‌خصوص مواد اولیه و مواد نفتی، در بازارهای افغانستان افزایش یافته است.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که از ادامه چنین وضعیت نه‌تنها تاجران و عرضه‌کننده‌گان، بلکه مصرف‌کننده‌گان نیز متضرر شده‌اند.

این اتاق ابراز نگرانی کرده است که با فر ارسیدن فصل زمستان، تقاضا برای مواد اولیه و مواد نفتی افزایش می‌یابد و عرضه این مواد بنا بر مشکلات بانکی، بی‌ثبات بودن نرخ اسعار و کاهش روابط تجاری با کشورهای همسایه، در کم‌ترین میزان انجام می‌شود.

در اعلامیه اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری آمده است که عدم مراودات و تجارت میان افغانستان و کشورهای همسایه، روند واردات و عرضه مواد مورد نیاز در بازارهای افغانستان را به‌شدت متأثر کرده و احتمال می‌رود در آینده نزدیک و فصل زمستان قیمت‌های مواد اولیه و مواد نفتی بیش‌تر افزایش یابد.

این گفته‌ها در حالی استند که نرخ مواد اولیه خوراکی و بهداشتی در ماه‌های پیسین در افغانستان افزایش سرسام آوری داشته است و این کار سبب نگرانی مردم نیز شده است.

درباره سعید مسافر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*