خانه / افغانستان / کرزی: برای برگشت افغان‌‌‌ها به کشور و جلوگیری از مهاجرت، باید اعتماد‌سازی شود

کرزی: برای برگشت افغان‌‌‌ها به کشور و جلوگیری از مهاجرت، باید اعتماد‌سازی شود

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان امریکا با اشاره به برخی از عمده‌ترین مسؤولیت‌های حکومت فعلی اشاره کرده و تاکید نمود که حکومت افغانستان باید مسؤولیت اش را در برابر افغان‌ها ادا کند.
کرزی در ادامه افزود، حکومت سرپرست افغانستان باید فضای اعتماد را برای متخصصان و کسانی‌ که از کشور رفته اند بار دیگر ایجاد کند. به گفته وی، افرادی که در بخش مالی و مدیریتی مسلکی هستند، زمینه‌ی برگشت شان به کشور مهیا گردد و افغان‌های که در حال حاضر در کوشش ترک کشور خود هستند، وادار به نرفتن بیرون از کشور شود.
کرزی تاکید کرد، که حکومت افغانستان بهر حل چالش‌های اقتصادی به مردم باید اطمینان کار کردن در چهارچوب سکتور خصوصی و دولتی را بدهد. به باور کرزی، انجام دادن این کار از سوی حکومت کنونی سبب خواهد شد تا ایالات متحده بهانه جویی در برابر مسدود ماندن دارایی افغانستان نداشته باشد.
کرزی بیان نمود، افغان‌های که از ناحیه هراس‌افگنی کشته، آسیب‌ و یا هم آزار دیده و علاوه بر آن هم، اختصاص دادن ذخایر ارزی افغانستان برای غرامت قربانیان یازدهم سپمتبر از سوی ایالات متحده امریکا، کاری نادرست و اشتباه است.
رییس جمهور پیشین کشور تطبيق توافق نامه میان طالبان و امریکا را مهم دانسته و می‌گوید، که ایالات متحده و طالبان منحیث طرفین باید برای تطبیق این توافق عمل کنند.
با این حال حامد کرزی ادعا کرده است که دارایی‌های منجمد شده افغانستان در زمان حکومتداری وی به دست آمده است. اما او تصریح کرد، که این پول متعلق به هیج حکومت نیست، بلکه مالکیت مردم افغانستان است.
از سوی دیگر کرزی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان در مورد مشارکت سیاسی آینده خویش نیز صبحت نموده و گفته است، که ۱۴ سال در دولت افغانستان سپری نموده و این مدت طولانی در عرصه حکومت‌داری بوده است. وی می‌افزاید اکنون منحیث یک شهروند عادی در برابر افغانستان مسؤول است.
وی خاطر نشان کرد که نمی‌خواهد در حکومت آینده سهیم باشد و یا هم رهبری کدام جناح سیاسی را بر عهده داشته باشد. اما کرزی افزوده است به عنوان یک شهروند عادی متعهد با افغان‌ها بهر آوردن صلح و ثبات تلاش خواهد کرد.
وی با انتقاد از بی‌تفاوتی کشورهای منطقه در خصوص مسایل افغانستان نیز اظهارات را داشته است. به گفته حامد کرزی، کشورهای منطقه در مورد مسلهٔ افغانستان مسوولیت شان را به گونه‌ی که انتظار می‌رفت، انجام نداده اند.
کرزی در ادامه افزود، کشورهای منطقه رول مهم و تاثیر گذار در مورد مسایل افغانستان دارد که از همین رو همه باید با توجه با مسوولیت مشترک خود نقش سازنده‌ای ایفا کنند.
وی در سخنان اش پاکستان را نیز مخاطب قرار داده و گفته است کشتن افغان‌ها، ضعف‌ و دوام بی‌ثباتی در افغانستان به نفع پاکستان نیست. کرزی در ادامه گفته است، اثرات منفی پالیسی و تفکر پاکستان که به موارد ذکر شده متمرکز است، در سال‌های پسین نیز در دولت پاکستان احساس شده است.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*