خانه / افغانستان / کابل و اسلام‌آباد در عرصه‌های تجارت و ترانزیت روی موضوعات مهم توافق کردند

کابل و اسلام‌آباد در عرصه‌های تجارت و ترانزیت روی موضوعات مهم توافق کردند

وزارت صنعت و تجارت در پیوند به سفر هیأت پاکستانی به افغانستان بهر تقویت روابط تجارتی و ترانزیتی میان دو کشور با صدور اعلامیه گفته است، که هر دو طرف توافق نمودند که رفت آمد لاری‌های باربری به هر نقطه بندر این دو کشور برای توسعه تجارتی دو جانبه در ماه آگست سال جاری ۲۰۲۲ آغاز خواهد شود.
این اعلامیه ناوقت دیروز چهارشنبه (۲۹سرطان) به نشر رسید که گفته شده به تاریخ ۱۹ جولای سال جاری مذاکرات میان هیأت افغانستان و پاکستان در زمینه تجارت و تراتزیت صوت گرفت، که از جانب افغانستان نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت و از جانب پاکستان صالح احمد فاروقی، معین وزارت تجارت پاکستان رهبری می‌شد.
در اعلامیه آمده است که دو طرف بعد از گفت‌وگو به یک سلسله موضوعات توافق کرده اند. اعلامیه تصریح کرده که راجع به زمان انتقالات کالا‌ها میان هر دو کشور توافق صورت گرفت که پاکستان هیچ محدودیت زمانی بالای کالاهای که از مسیر پاکستان تراتزیت می‌گردد وجود ندارد و افغانستان این زمان (انتقالات کالاها ) را از ۵ به ۸ روز افزایش داد.
به اساس این اعلامیه در جریان مذاکرات جانب پاکستان اطمینان داد که هیچ نوع محدودیتی روی صادرات اموال افغانستان از تمام بنادر به شمول بندر واگه به کشور هندوستان وسایر کشورها وجود ندارد .
با این حال دو طرف توافق کردند که نقاط عبوری تورخم و سپین بولدک به طور ۲۴ ساعته در هفت روز هفته به روی طی مراحل گیری اموال تجارتی و عبور و مرور لاری ها باز می‌باشند. از جانب افغانستان نیز توافق صورت گرفت که نقاط عبوری غلام خان و دند پتان را به طور ۱۲ ساعت در هفت روز هفته به روی اموال و عبور و مرور لاری ها باز نگه دارد.
از سوی دیگر هیأت‌های افغانستان و پاکستان به این توافق نیز دست یافتند که با ایجاد مکانیزم مشخص، تسهیلات لازم را در زمینه صدور ویزه برای اتباع دو کشور فراهم می‌سازد.
گفته شده است دو طرف در اخیر ماه آگست سال جاری میلادی، خدمات مسافربری بس‌رانی به شکل امتحانی با استفاده از دو عراده بس مدرن ومجهز آغاز می‌کند.
این در حالی است که دو روز پیش هیأت از پاکستان بهر گف‌وگو با مقامات افغانستان برای پیشرفت و آسانی‌سازی مسایل تجارتی میان دو کشور به کابل آمده است.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*