خانه / افغانستان / پروژه تولید ۱۰ میگاواتی برق خورشیدی در کابل گشایش یافت

پروژه تولید ۱۰ میگاواتی برق خورشیدی در کابل گشایش یافت

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس الوزرای ا.ا.ا پروژه‌ی تولید ۱۰ میگاوات برق خورشیدی را در ولسوالی سربی کابل افتتاح کرد.

دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر ا.ا.ا با نشر اعلامیه‌‌ای نوشته است که این پروژه دیروز (سه‌شنبه، ۲۸ سنبله) در نزدیکی «بند نغلو» در ولسوالی سربی کابل افتتاح شده است.

براساس اعلامیه دفتر معاونیت اقتصادی رییس  الوزرا، این پروژه از سوی بخش خصوصی در مدت یک سال و با هزینه‌ی 700 میلیون افغانی تکمیل می‌شود.

عبدالغنی برادر در مراسم افتتاح این پروژه گفته است که ا.ا.ا اهمیت برق را در پیشرفت صنعت در کشور درک کرده‌ و تولید برق را یکی از اولویت‌های خود قرار داده‌اند.

آقای برادر در این مراسم همچنین افزوده است که ا.ا.ا تصمیم دارد که «قرارداد تکمیل امور پروژه‌ی لین ۵۰۰ کیلوولت که از ترکمنستان امتداد می‌یابد را در بدل یک معدن به شرکت افغان انویست بدهد».

او افزوده که با این کار، زمینه‌ی انتقال صدها میگاوات برق به کشور فراهم می‌شود و سالانه به ارزش ۲۰۰ میلیون دالر صرفه‌جویی می‌گردد.

قابل شایان است که افغانستان حدود ۲۰ درصد از برق مورد نیاز خود را تولید می‌کند که چهار درصد آن را از انرژی حرارتی و تجدیدپذیر تشکیل می‌دهد.

با این حال، بیش از ۷۷ درصد از برق مورد نیاز کشور از کشورهای تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان و ایران وارد می‌شود.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*