خانه / منطقه و جهان / وزاری خارجه امریکا و چین با هم دیدار کردند

وزاری خارجه امریکا و چین با هم دیدار کردند

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا در جریان سفر دو روزه‌اش به پکن با چین گانگ، وزیر خارجۀ چین دیدار و گفتگو کرده است.

آنتونی بلینکن صبح روز یکشنبه برای اولین سفر خود به چین به عنوان وزیر امور خارجه امریکا وارد پکن شد، این بازدید تا امروز (دوشنبه) ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر ملاقات گانگ با بلینکن اولین ملاقات این دو، در مقام وزیر امور خارجه بوده است.

گانگ در دیدار با بلینکن خاطرنشان کرد: در حال حاضر روابط چین و امریکا در پایین ترین سطح از زمان برقراری روابط دیپلماتیک قرار دارد اما این تقابل با منافع دو ملت و انتظارات مشترک بین المللی همخوانی ندارد.

گانگ افزود: سیاست چین در قبال امریکا همواره تداوم و ثبات را حفظ کرده است و از اصل اساسی احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد که توسط رییس جمهور چین پیشنهاد شده است پیروی می کند که باید مورد احترام باشد و از سوی دو طرف پیگیری شود.

وی افزود: مسئله تایوان در مرکز اصلی منافع چین قرار دارد و در مورد روابط چین و امریکا، این مهم ترین مسئله و برجسته ترین خطر است.

وزیر خارجه چین در دیدار با بلینکن از امریکا خواسته است که صادقانه به اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک پایبند باشد و تعهد خود مبنی بر عدم حمایت از «استقلال تایوان» را به شکلی اساسی اجرا کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، در دیدار با وزیر خارجه چین گفته است که مشکلات با چین با یک سفر حل نمی‌شود، هرچند که این سفر، نقطه آغازخوبی است.

بلینکن افزود: «مذاکرات سازنده و مفیدی با چین گانگ، همتای چینی خود در پکن داشتم.»

گفتنی است که از زمانی که جو بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده در ماه جنوری سال ۲۰۲۱ به کار آغاز کرد، بلینکن بلند پایه‌ترین مقام امریکایی است که به چین سفر کرده است.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*