خانه / افغانستان / وزارت تحصیلات: ۱۳۱ نصاب تحصیلی دانشگاهی بازنگری شده است

وزارت تحصیلات: ۱۳۱ نصاب تحصیلی دانشگاهی بازنگری شده است

وزارت تحصیلات عالی اعلام کرده است که در جریان یک سال گذشته «با توجه به ارزش‌های دینی و ملی و معیارهای بین‌المللی»، ۱۳۱ نصاب تحصیلی دانشگاهی بازنگری شده است.

ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی ا.ا امروز (یک‌شنبه، ۴ سنبله) در نشست خبری در کابل افزود که این آمار شامل ۸۹ نصاب به سویه لیسانس، ۳۵ نصاب به سویه ماستری و ۷ نصاب به سویه دکترا می‌شود که اصلاح و بازنگری گردیده و برای منظوری به مراجع ذیصلاح فرستاده شده است.

به گفته او، در جریان یک سال گذشته ۱۱ برنامه دکترا و ۲۶ برنامه ماستری و همچنان ۱۳ دانشکده‌ی جدید در دانشگاه‌های دولتی و ۱۰ برنامه ماستری در دانشگاه‌های خصوصی ایجاد شده است.

ندیم در ادامه گفت که به منظور غنامندی سکتور تحصیلی کشور، به تعداد ۶۴۰ کادر علمی از طریق رقابت آزاد برای تدریس در دانشگاه‌های کشور جذب شده است.

براساس آمار وزارت تحصیلات عالی، هم اکنون به تعداد ۱۸۹ هزار و ۹۹۱ دانشجو شامل دانشگاه‌های کشور هستند و در سال گذشته به تعداد ۵۱ هزار و ۹۵۰ دانشجو فارغ‌التحصیل شده‌اند.

در پایان این نشست، ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی ا.ا در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر بازگشایی دروازه‌ای دانشگاها و مکتب‌ها به‌روی دختران، گفت: «در این مسأله جواب کوتاه این است، طوری که تعلیم تا امر ثانی منع است، سؤال درباره‌‌ی آن نیز تا امر ثانی منع است.»

این در حالی است که ا.ا در ماه قوس ۱۴۰۱ دروازه‌ی دانشگاه‌ها را به‌روی دختران بستند. در آن زمان وزارت تحصیلات عالی اعلام کرد که تحصیل زنان تا امر ثانی تعلیق شده است. مکتب‌ها نیز به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم تا امر ثانی تعطیل شده است.

درباره Eltaf Amiri

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*