خانه / افغانستان / وزارت تجارت: تجارت افغانستان در سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد دالر بوده است

وزارت تجارت: تجارت افغانستان در سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد دالر بوده است

مسوولان در وزارت تجارت می‌گویند که تجارت افغانستان در سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد دالر بوده که از این جمله ۱.۸ میلیارد آن را صادرات و بیش از ۸ میلیارد آنرا واردات تشکل می‌دهد.

مسوولانِ وزارت صنعت و تجارت امروز (چهارشنبه، ۱۰ اسد) در نشست «گزارش‌دهی از دست‌‌آوردهای ادارات امارتی» در کابل افزودند که میزان صادرات افغانستان در جریان سال گذشته به کشورهای قزاقستان ۲.۵ درصد، چین ١٦ درصد، ایران ۱۹ درصد، ترکیه ۵۳ درصد و روسیه ۵۴ درصد افزایش داشته است.

براساس آمار وزارت صنعت و تجارت، طی یک سال اخیر، صد کارخانه تولیدی افتتاح، برای حدود یک هزار شرکت صنعتی و تولیدی جواز صادر، برای بیش از ۶۵۰ شرکت تعرفه صادر، و بیش از ۲۳ هزار جواز سرمایه‌گذاری تمدید، تجدید و اصلاح شده است.

این وزارت افزوده که در یک سال اخیر از رهگذر توان‌مندسازی تشبثات کوچک و متوسط و عقد تفاهم‌نامه‌ها به‌صورت مجموعی برای ۶۴۶ هزار و ۱۵ تن به‌گونه مستقیم و حدود چهار میلیون و ۴۱۸ هزار و ۵۷۰ تن دیگر به‌صورت غیرمستقیم فرصت‌های شغلی ایجاد شده است.

این در حالی است که اخیراً افزایش ۱۸ درصدی تعرفه گمرکی از سوی پاکستان بر واردات میوه تازه و سبزیجات از افغانستان، صادرات میوه از افغانستان را زمین‌گیر کرده است.

پاکستان در بودجه سال مالی ۲۰۲۴ خود برای واردات میوه تازه و خشک و سبزیجات از افغانستان ۱۸ درصد مالیات وضع کرده است.

این افزایش تعرفه گمرکی همزمان با فصل برداشت حاصلات در افغانستان، شمار زیادی از تاجران و کشاورزان را در کشور متضرر کرده است.

درباره Eltaf Amiri

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*