خانه / افغانستان / واکنش های شدید سیاسون بر تصمیم اداره ملی احصائیه
رویداد نیوز
تذکره الکترونیکی

واکنش های شدید سیاسون بر تصمیم اداره ملی احصائیه

پس از همگانی شدن فهرست اقوام ازطرف اداره ملی احصائیه و معلومات شماری از سیاسون و مردم کشور واکنش شدید مبنی بر این موضوع نشان دادند.

این تصمیم تازه‌ی اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات مبنی بر درج ۵۴ قوم جدید در شناس‌نامه‌ی الکترونیک را شماری از سیاسون و مردم نفاق‌افکنانه و جزئی از برنامه‌ی هم‌پاشی مردم افغانستان میخوانند.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان در اعلامیه‌ای این تصمیم را تاسف بار خوانده و گفته است “تصمیم درج اقوام جدید در سیستم شناس‌نامه‌ی الکترونیک که از قبل تعیین‌شده به‌نظر می‌آید، به‌عوض بسیج و همبستگی مردم و وحدت جامعه‌ی افغانستانی به تقسیم اقوام کشور به سطح قریه و ولسوالی پرداخته است”

از سوی دیگر صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان در واکنش به این مسله در صفحه فیس بوک خود نوشت  “یک بار نه، دو بار نه، بارها غاصبان قدرت به‌جای کار در راستای وحدت و همبستگی جامعه‌ی افغانستان، دنبال تجزیه‌ی اقوام و نفاق میان آنان اند که این کار آن‌ها نشان‌دهنده‌ی مأموریت‌شان به هدف راه‌اندازی تفرقه و نفاق در جامعه است”

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین ریاست عمومی امنیت ملی نیز در یک یادداشت فیس‌بوکی این تصمیم را سیاست افتراقی میان اقوام افغانستان خوانده و گفته است: “سیاست افتراق بین اقوام افغانستان در این شرایط حساس که کشور عزیز ما بیشتر از هر زمان دیگر نیاز به متحدشدن دارد، حماقت و آب‌ریختن در آسیاب دشمن است”

  سرور دانش معاون دوم ریس جمهور در اعلامیه‌ای گفته بود که تصمیم عجولانه حکومت را مورد پرسش قرار می‌دهد و سبب نفاق در میان مردم می‌شود.

اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات روز گذشته در اعلامیه‌ای گفته بود که این تصمیم را براساس درخواست بزرگان برخی از اقوام و بادرنظرداشت تفسیر بند سوم ماده‌ی چهارم قانون اساسی گرفته است. در اعلامیه گفته شده است که آنان از طریق مراجع مختلف رسمی، خواهان درج اقوام‌شان که در قانون اساسی به‌گونه‌ی صریع تذکر به عمل نیامده، در شناس‌نامه‌ی الکترونیک شده بودند. در ماده‌ی چهارم قانون اساسی کشور از ۱۴ قوم به‌گونه‌ی صریح نام برده شده است. در این ماده‌ی قانون تأکید شده است: “ملت افغانستان متشکل از اقوام پشتون، تاجیک،‌ هزاره، اوزبیک، ترکمن،‌ بلوچ،‌ پــــشه‌ای، نـورستانی، ایماق، عرب، قرغیز، قزلباش، گوجر، بـراهـــوی و سایـر اقـوام می‌باشد”

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*