خانه / افغانستان / هیئت ایرانی دربارۀ مسایل آب هلمند با متقی گفتگو کرده است
حق-آبه-دریای-هلمند-و-مشکل-آب-با-ایران

هیئت ایرانی دربارۀ مسایل آب هلمند با متقی گفتگو کرده است

هیئت ایرانی به ریاست محمد جوان‌بخت، معاون امور آب وزارت انرژی آن کشور، به کابل سفر کرده و امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ ا.ا گفتگو کرده است.

بر اساس گزارش ها، وزارت خارجۀ ا.ا گفته است که متقی روز سه شنبه (دوم اسد) با هیئت ایرانی در مورد روابط دوجانبه، آب دریای هلمند و همکاری در پروژه‌های آبی بحث و تبادل نظر کرده است.

در خبرنامه‌ای این وزارت آمده است:‌ “در این دیدار سرپرست هیئت ایرانی تایید کرد که در سال جاری ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ بخش زیاد حقابه از دریای هلمند تامین شده است و امیدوار اند تا پایان سال آبی جاری آب بیشتری به دست آورند”.

بر بنیاد خبرنامه، متقی به هیئت ایران گفته که افغانستان در صورت موجودیت آب تلاش می‌کند که از دریای هلمند آب کافی به ایران سرازیر شود.

متقی گفته است: “بند کجکی حدود ۷۰ سال پیش ساخته شده است که بر اثر بی توجهی حکومت‌ها در ۴۵ سال گذشته به دلیل رسوبات و عدم لای‌روبی، حدود نیمی از مخزن بند، ظرفیت اولیه خود را از دست داده است، بنابراین، طرف ایرانی باید این حقایق را در نظر بگیرد.

هیئت ایرانی در حالی برای گفتگو با مقامات ا.ا در مورد آب و پروژه‌های آبی به کابل سفر کرده که پیش از این، حسن کاظمی قمی، نمایندۀ ایران در امور افغانستان گفته است که بحث‌ها برای تامین کامل حقابۀ ایران میان نمایندگان تهران و کابل جریان دارد.

درباره Saima Kakar

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*