خانه / اقتصادی / نگرانی اعضای مجلس نمایندگان از قاچاق گنجینه طلایی باختر به خارج
نگرانی از قاچاق گنجینه طلایی باختر به خارج
اعضای مجلس از قاچاق گنجینه طلایی باختر به خارج نگراه هستند

نگرانی اعضای مجلس نمایندگان از قاچاق گنجینه طلایی باختر به خارج

چهارشنبه8دلو1399:

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌ گان در نشست روز چهارشنبه، هشتم دلو این مجلس با اشاره به گزارش دفتر سر مفتش ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان درباره قاچاق پول از ترمینال‌های ویژه میدان هوایی کابل گفت: «اگر چنین فساد گسترده ادامه پیدا کند، مطمین باشید که گنجینه طلایی باختر در امان نخواهد بود.

میررحمان رحمانی تأکید کرد که باید هرچه زودتر گنجینه طلایی باختر به یکی از معتبرترین کشورهای جهان به صورت امانت فرستاده شود؛ زیرا بانک مرکزی کشور فاقد اعتبار است.

گنجینه باختر، یکی از بزرگترین گنجینه‌های جهان، متشکل از ۲۳۱ قطعه طلا با اشکال مختلف است که به عنوان آثار بسیار ارزشمند و ماندگار تاریخی و نیز پشتوانه پولی کشور، از ارزش والا و اهمیت بالایی برخوردار است.

قرار اعلام وزارت اطلاعات و فرهنگ در آخرین نمایش این گنجینه در چند کشور، بیش از سه‌صد میلیون دالر عاید افغانستان شده است.

قطعات این گنجینه از طلاتپه، آی‌خانم، بگرام، تپه فلول و تپه زرگران بلخ بدست آمده و به گفته کارشناسان، نیمی از آن از طلاتپه شبرغان کشف شده است. گنجینه باختر در بانک مرکزی نگهداری می‌شود و حتی در زمان سقوط حکومت داکتر نجیب، دوران جنگ‌های داخلی و سلطه طالبان از دستبرد در امان بود اما اینک، به‌ویژه بعد از نشر گزارش‌هایی از د افغانستان بانک و میدان هوایی کابل، رئیس و برخی اعضای مجلس نمایندگان از احتمال سرقت آن هشدار داده و خواهان انتقال آن به مکان امنی در خارج از کشور شده اند.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*