خانه / منطقه و جهان / نماینده‌گان مجلس ایران: همه نامزد‌ها باید به نفع رییسی کناره‌گیری کنند
رویداد نیوز
مجلس شورای اسلامی ایران

نماینده‌گان مجلس ایران: همه نامزد‌ها باید به نفع رییسی کناره‌گیری کنند

سه روز مانده به روز رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در بیانیه‌ای خطاب به علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن رضایی و سعید جلیلی از آنها خواسته‌اند تا به نفع ابراهیم رییسی انصراف دهند و کناره گیری کنند.

دو نامزد دیگر انتخابات امسال عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده هستند که آقای مهرعلیزاده کناره‌گیری خود از نامزدی را اعلام کرده است.

رسانه های ایران می‌گویند تعداد نمایندگان امضاکننده این نامه ۲۱۰ نفر است. مجلس ایران ۲۹۰ کرسی دارد که اغلب آنها اکنون در اختیار نمایندگان تندرو است.

امیرحسین قاضی زاده نماینده این دوره از مجلس که تا چندی پیش نایب رییس مجلس شورای اسلامی بود، نامزد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری است اما اغلب نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ریاست جمهوری آقای رییسی حمایت کرده‌اند.

آقای رییسی، رییس قوه قضایی ایران است و از طرف سید علی خامنه‌ای منصوب شده است. آقای رییسی با دستور آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، عضو کمیته سه نفره ای بوده که در سال ۱۳۶۷ حکم اعدام تعداد قابل توجه زندانیان سیاسی را داد که دوره های محکومیت خود را سپری می‌کردند و در انتظار آزادی بودند.

حسین‌علی منتظری از این اقدام به عنوان “بزرگترین جنایت جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ می ماند” یاد کرده بود.

به جز علی‌رضا زاکانی که او هم نماینده مجلس و رییس مرکز پژوهش‌های آن است، باقی نامزدها گفته‌اند که تمایلی به انصراف ندارند و می‌خواهند تا پایان در انتخابات بمانند.

در همین حال حسن روحانی رییس جمهوری ایران در تازه‌ترین جلسه هیات دولت ‌همه را موظف در برابر پاک کردن ظلم‌های انتخاباتی دانست.

رییس جمهور ایران گفته است “اگر گله‌ای هم داریم راه آن قهر با صندوق نیست”. او اضافه کرد که “همه باید خود را موظف به رفع و جبران ظلم‌هایی که در این انتخابات شد، بدانیم”.

رییس جمهوری ایران که در روزهای گذشته بارها از مناظره‌ها و گفته‌های نامزدها انتقاد کرده، گفت “اگر نقد و مشکلی داریم راه حل آن به هر حال صندوق رای است. همه ما باید جمهوریت نظام را پاس بداریم”.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*