خانه / افغانستان / نشست شورای امنیت سازمان ملل؛ هشدار از سرنوشت سوریه در افغانستان
رویدادنیوز

نشست شورای امنیت سازمان ملل؛ هشدار از سرنوشت سوریه در افغانستان

دبیرا لاینز، نماینده سازمان ملل هشدار داده است که در صورت عدم توجه ممکن است افغانستان به سرنوشت سوریه مبدل شود.


در نشست شورای امنیت سازمان ملل که شب گذشته (جمعه 15 اسد) در نیویارک برگزار شد نماینده‌گان عضو این سازمان نسبت به افزایش خشونت‌ها، تشدید حملات طالبان، ترور‌های هدف‌مند و تلفات غیرنظامیان ابراز نگرانی کردند و از طالبان خواستند که راه صلح و آتش‌بس را در پیش بگیرند.


نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان در سخنرانی آغازین این نشست گفت که وضعیت افغانستان وارد یک مرحله خطرناکی شده است و جنگ به‌طور بی‌رحمانه‌ا‌ی جریان دارد و میزان نقض حقوق بشری و خشونت‌ها نیز چند برابر شده است.


خانم لاینز تاکید کرد که جامعه بین‌المللی در حال حاضر می‌تواند برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه بسیار جدی اقدام کند در غیر آن این کشور به سوریه دوم مبدل خواهد شد.


وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت که در چند هفته گذشته به خصوص هلمند وقندهار بیش از هزار غیرنظامی در جنگ جاری جان‌های‌شان را از دست داده اند و این سطح بلند خشونت‌ها باعث کمبود مواد غذایی برای بسیاری و منجر به آواره شدن هزاران نفر نیز شده است.


دبیرا لاینز از شورای امنیت سازمان ملل خواست که در بیانیه‌ای از طالبان بخواهند که حملات‌شان به شهرها را به‌طور فوری متوقف کنند و به آتش‌بس رو آورند.


از سوی‌هم غلام محمد اسحاق‌زی، نماینده دایمی کشور در سازمان ملل پاکستان را متهم به تجهیز و حمایت طالبان کرد و گفت افغانستان یک روابط دوستانه و متکی بر احترام متقابل با پاکستان می‌خواهد.


آقای اسحاق‌زی در ادامه گفت «درست است که طالبان تغییر کرده اند اما این تغییر منفی بوده است، آنها ظالم‌تر، انتقام جوتر و خون‌خوارتر شده اند».


نماینده افغانستان در سازمان ملل هم‌چنین تصریح کرد که جنگ طالبان نشان می‌دهد که آنها برای قدرت می‌جنگند تا پناهگاهی برای تروریستان مهیا کنند.


در کنار این نماینده‌های کشور آمریکا و بریتانیا نیز با انتقاد از حملات اخیر طالبان گفت که اگر طالبان به زور به قدرت برسند آنها دولت طالبان را به رسمیت نخواهند شناخت.


به گفته آنان امارت اسلامی برای آنان پزیرفتنی نیست و طالبان منزوی خواهند شد.


نماینده‌گان آمریکا و بریتانیا تاکید کردند که یگانه راه حل پیش‌رو، یک صلح معنادار با شرکت زنان و پزیرفتن تشکیل یک دولت فراگیر و انتخابی است که به ارزش‌های حقوقی بشری پابند باشند.


در این نشست که شب گذشته برگزار شد نماینده‌گان کشورهای هند، روسیه، چین، ناروی، مکزیک، ایرلند، نیجر، ویتنام و استونی نیز سخنرانی کردند و حمایت‌شان را از افغانستان اعلام کردند.


این درحالیست که نشست ویژه سازمان ملل متحد در رابطه به افزایش خشونت‌ها به درخواست محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه کشور به ریاست هند برگزار شد.


قابل ذکر است که در این نشست نماینده کشور پاکستان حضور نداشت.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*