خانه / افغانستان / نشست دهلی در مورد افغانستان؛ همسایه‌ها بر رویکرد مشترک تاکید کردند

نشست دهلی در مورد افغانستان؛ همسایه‌ها بر رویکرد مشترک تاکید کردند

کشورهای همسایه و منطقه در نشست امنیتی دهلی در مورد افغانستان بر رویکرد مشترک برای تشکیل حکومت فراگیر، مبارزه با تروریزم و جلوگیری از بحران انسانی تاکید کردند.

نشست امنیتی منطقه‌ای با اشتراک مشاوران امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان و منطقه از جمله تاجیکستان، اوزبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، ایران و هند امروز چهارشنبه (19 عقرب) در دهلی نو برگزار شد.

هندوستان تایمز نوشته که آجیت دووال مشاور امنیت ملی هند در این نشست گفته است که تحولات اخیر در افغانستان پیامدهای مهمی نه تنها برای مردم این کشور بلکه برای کشورهای همسایه و منطقه نیز دارد.

او افزوده است: “زمان آن فرا رسیده است که رایزنی‌های نزدیک، همکاری و هم‌آهنگی بیشتر در مورد وضعیت افغانستان داشته باشیم.”

تلاش برای ایجاد رویکرد مشترک در مقابله با تهدیدات فزاینده تروریزم، رادیکالزم و قاچاق مواد مخدر پس از روی کار آمدن حکومت سرپرست طالبان در کابل از جمله محورهای مهم این نشست بوده است.

دراین نشست، علی شمعخانی مشاور امنیت ملی ایران گفت که تهران آماده همکاری در این زمینه است و حکومت فراگیر باید تمام گروه‌ها و اقوام افغانستان را شامل شود.

او همچنین گفت که تحولات افغانستان درسی برای کشورهای متکی به امریکا داد که باید روی پای خود بایستند.

شمعخانی از واشنگتن خواست بابت 20 سال اشغال افغانستان، خرابی و کشتاری که در این کشور کرده غرامت بپردازد.

نشست دهلی سومین دور گفتگوهای مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه درباره افغانستان است. 

دو دور قبلی این نشست در سال های 2018 و 2019 در تهران برگزار شده بود.

درباره سعید مسافر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*