خانه / منطقه و جهان / محمد بن سلمان: امیدواریم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پایان بحران در این کشور باشد

محمد بن سلمان: امیدواریم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پایان بحران در این کشور باشد

سی و دومین نشست سران اتحادیه عرب روز جمعه، ۱۹می (۲۹ثور) در شهر جده عربستان با حضور بشار اسد و ولودیمیر زلنسکی برگزار شد.

محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی در نشست سران اتحادیه عرب ابراز امیدواری کرده است که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران در این کشور منجر شود.

او این اظهارات را روز جمعه، ۱۹ می، در نشست افتتاحیه رهبران کشورهای عربی در «جده» مطرح کرده است.

در این نشست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفت: ما از حضور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در این نشست بسیار خرسند هستیم و امیدواریم که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در حمایت از امنیت سوریه نقش داشته باشد.

بن سلمان همچنان افزود: ما هرگز اجازه نمی‌دهیم منطقه به میدانی برای نزاع و جنگ تبدیل شود. این همه سال نزاع و درگیری که ملت‌های ما از آن رنج بردند برای ما کافی است. ما تلاش خود را برای کمک به طرف‌های یمنی برای حل بحران در این کشور افزایش می‌دهیم.

در همین حال، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در سخنرانی در نشست سران عرب گفت: من خواهان توسعه و بازنگری در منشور اتحادیه عرب و اساس نامه آن هستم تا با ملزومات زمانه همخوانی داشته باشد.

بشار اسد خاطرنشان کرد: ما در مقابل یک فرصت تاریخی برای ساماندهی مجدد بیت عربی با کمترین میزان از مداخله خارجی هستیم.

رییس جمهور سوریه همچنان تاکید کرد: ما امروز با فرصتی برای تغییر وضعیت بین المللی که در دنیای چندقطبی ظاهر می شود، مواجه هستیم، یک فرصت تاریخی برای ساماندهی مجدد امور ما وجود دارد. با همگرایی عربی –عربی و حرکت به سمت مرحله‌ای جدید از همکاری مشترک؛ امید در حال افزایش است.

قابل شایان است که اتحادیه عرب عضویت سوریه در این نهاد را پس از حملات سوریه به تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز در مناطق مختلف این کشور در سال ۲۰۱۱ به حالت تعلیق درآورد.

در ادامه صحبت ها، ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین که نیز در این نشست مهم حضور یافته گفته است که: ما به جنگ خود برای حفاظت از کشورمان ادامه می‌دهیم و از شما خواهش می‌کنیم که از ملت ما به ویژه از مسلمانان کشورمان حمایت کنید. ما هرگز تسلیم نمی‌شویم و در برابر هیچ گونه اشغالگر خارجی سر فرود نمی‌آوریم. من از عربستان به خاطر نقش این کشور در میانجیگری برای آزادی اسرای اوکراینی در جنگ تشکر می‌کنم.

قابل ذکر است که این نخستین سفر رییس جمهور اوکراین پس از حمله روسیه به این کشور به کشورهای آسیایی محسوب می شود.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*