خانه / افغانستان / متقی: عامل اصلی فقر و گرسنگی در افغانستان اعمال تحریم‌های اقتصادی امریکا است

متقی: عامل اصلی فقر و گرسنگی در افغانستان اعمال تحریم‌های اقتصادی امریکا است

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه در نشست بین‌المللی تاشکند تاکید کرد از آن جا که افغانستان طی ۲۰ سال جنگ متأثر شده است، از جانب دیگر سیستم اقتصادی این کشور تحت تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده قرار گرفته است.
وی امروز سه‌شنبه (۴ اسد) در کنفرانس بین‌المللی تاشکند که به میزبانی ازبکستان برگزار شد بیان کرد، تحریم‌های وضع شده امریکا به افغانستان سبب شده تا فقر و بیچارگی در افغانستان افزایش یابد.
متقی در ادامه تصریح کرد، که این ممنوعیت‌ها نه تنها مانع از سرمایه‌گذاری و انتقال پول شد، بلکه مانع آن عده از فعالیت‌های شد که سود آنها تنها برای مردم افغانستان می‌رسید.
با این حال سرپرست وزارت خارجه افزود، با وجود تمامی چالش‌ها، حکومت افغانستان توانسته که در چهارچوب امکانات خود زمینه آموزش و پرورش، صحت، تجارت و بسیاری خدمات دیگر را به مردم ارایه کند.
متقی با اشاره به بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها و فراهم‌آوری امکانات به این بخش از جمله استخدام ۷ هزار معلم در چوکات وزارت معارف، از دستاوردهای حکومت عنوان کرده است.
امیرخان متقی می‌گوید که زنان در بخش صحت و آموزش و دیگر ادارات دولتی در افغانستان به گونه‌ی مشتاقانه مصروف وظایف شان است.
وی اشاره کرد شماری از زنان به دلیل این که مکان مناسب کاری تاهنوز برای شان ایجاد نشده است، امتیاز آنان نیز در خانه های شان پرداخت می‌گردد.
امیرخان متقی در ادامه تاکید نمود پس از دهه‌ها بی ثباتی، حکومت سرپرست مصمم است تا افغانستان را به مرکز صلح و ثبات و همکاری های اقتصادی مبدل سازد.
به گفته وی ثبات در افغانستان نه تنها ثبات تمام منطقه را تضمین می‌کند، بلکه نقش مهمی را در راستای اقتصاد و توسعه منطقه ایفا می‌کند.
متقی با اشاره به توافق‌نامه دوحه تاکید کرد که ایالات متحده باید بر اساس این توافق‌نامه و همچنین در مورد آزادسازی دارایی‌های منجمد شده افغانستان جدی عمل کند.
وی بار دیگر اطمینان داد که حکومت سرپرست افغانستان به شمول داعش به هیچ گروه مسلح اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها استفاده شود.
سرپرست وزارت خارجه در جریان صحبت هایش با بیان اینکه آماده‌ی تعامل مثبت با همه کشورها بر اساس احترام متقابل و منافع مشروع است، تصریح کرد که از دیگر کشورهای نیز چنین درخواست را دارد.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*