خانه / افغانستان / فرمان رهبر امارت اسلامی درباره حقوق زنان؛ زن مال نیست

فرمان رهبر امارت اسلامی درباره حقوق زنان؛ زن مال نیست

ملاهبت الله اخند، رهبر امارت اسلامی در فرمانی گفته که زنان مال نه، بلکه انسان آزاد و اصیل است و هیچ کسی آن را در بدل صلح، به بد داده نمی‌تواند.

در این فرمان شش ماده‌ای که روز گذشته، جمعه، ۱۲ قوس منتشر شد، آمده است که رضایت دختران بالغ در وقت نکاح ضروری است. طوری که “نکاح با کفو (هم مثل) باشد و خطر فتنه و فساد هم در آن نباشد.”

بربنیاد این فرمان، “هیچ‌کسی کدام زن را به جبر و اکراه به نکاح مجبور نمی‌تواند.”

در ماده‌ی سوم این فرمان گفته شده که پس از وفات شوهر، هرگاه عدت شرعی (چهار ماه و ده روز و یا وضع حمل) سپری شود، زن بیوه را برادر شوهر و هیچ‌کسی به زور به نکاح گرفته نمی‌تواند و زن بیوه درمورد نکاح و تعیین سرنوشت خود صاحب اختیار است، اما به شرطی که اصل کفو (هم مثل) و جلوگیری از فتنه و فساد در نظرگرفته شده باشد.

این فرمان هم‌چنین گرفتن مهر از شوهر جدید را حق شرعی زن دانسته است.

براساس این فرمان، “زن در مال شوهر متوفا، اولاد، پدر و دیگر اقارب به‌طور فرضیت و عصبیت حق میراث و سهم ثابت دارد” و هیچ‌کسی او را از حق‌اش محروم نمی‌تواند.

دراین فرمان هم‌چنین گفته شده که کسانی‌که چند زن دارند، مکلف اند “حقوق همه زنان را مطابق حکم شرعی بدهد و در بین شان عدل قائم کند‌.”

رهبر طالبان به وزارت حج و اوقاف دستور داده که درباره حقوق زنان؛ علما را تشویق نماید، تا از راه خطبه و موعظه‌های خود مردم را بفهمانند که بر زنان ظلم نشود.

دراین فرمان به وزارت اطلاعات و فرهنگ هم گفته شده که با استفاده از وسائل ارتباطی مطالب مفید ترغیبی و ترهیبی را درباره حقوق زنان به نشر بسپارد.

ملاهبت‌الله به دادگاه عالی و دیگر دادگاه‌های کشور نیز دستور داده تا به عریضه‌های زنان، به‌ویژه درباره‌ی حقوق بیوه‌ها و ظلم بر آن‌ها به‌گونه‌ی اصولی رسیده‌گی کنند.

دراین فرمان، اما در مورد حق آموزش و پرورش دختران و کار زنان در اجتماع، چیزی گفته نشده‌است.

درباره سعید مسافر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*