خانه / منطقه و جهان / عمران خان عامل افزایش تروریزم در پاکستان غفلت نیروهای امنیتی است

عمران خان عامل افزایش تروریزم در پاکستان غفلت نیروهای امنیتی است

با افزایش حملات تحریک طالبان پاکستان در هفته‌های اخیر، عمران خان، صدراعظم پیشین این کشور می‌گوید که “غفلت” نیروهای امنیتی به تحریک طالبان پاکستان اجازه داده تا فعالیت‌های خود را از سر بگیرند.

عمران خان که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ صدراعظم پاکستان بود و در اپریل سال گذشته با رای عدم اعتماد پارلمان پاکستان از کرسی صدارت کنار رانده شد، می گوید که پس از برکناری او، حکومت جدید از تحرکات طالبان پاکستانی چشم پوشی کرد و زمینهٔ‌ انسجام دوبارهٔ آنها فراهم شد.

او گفت که پس از برکناری حکومت‌اش “تهدید [طالبان پاکستان] بیشتر شد و ممکن آنها دوباره منسجم شده باشند. پس نیروهای امنیتی پاکستان کجا بودند؟ ادارات استخباراتی کجا بودند؟ آیا آنها نمی‌دانستند که [طالبان] دوباره منسجم می‌شوند؟ بنابراین مشکل این است که چگونه می‌توانیم ما مسوول بی توجهی آنها [حکومت جدید] باشیم”.

در هفته‌های اخیر حملات تحریک طالبان پاکستان افزایش یافته است که در اثر آن صدها نفر، به شمول نیروهای امنیتی پاکستان، کشته شده و روابط اسلام‌آباد با حکومت طالبان در افغانستان که روابط نزدیک با تحریک طالبان پاکستان دارد، کشیده شده است.

اما خان گفته است که پاکستان باید با هر حکومتی که در افغانستان مسلط باشد، روابط خوبی داشته باشد.

صدراعظم پیشین پاکستان افزود: “من تمام تلاشم را با حکومت غنی انجام دادم… زیرا ما با آنها ۲۵۰۰ کیلومتر مرز داریم و داشتن روابط خوب با حکومت کابل به این معنا است که اگر مشکلات تروریزم وجود داشته باشد، آنها به ما کمک خواهند کرد.”

یکی از مرگبارترین حملات به تاریخ ۳۰ جنوری (۱۰ دلو) در داخل یک مسجد شهر پشاور ایالت خیبرپختونخواه رخ داد که در آن بیش از ۱۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۲۰ نفر زخمی شدند. مقامات گفته اند که اکثریت قربانیان این رویداد منسوبین پولیس بوده اند.

تحریک طالبان پاکستان گفته است که در حملهٔ پشاور دست نداشته است، اما مقام‌های پاکستانی این گروه را به انجام این حمله متهم کرده اند.

تحریک طالبان پاکستان که از سوی ایالات متحده به صفت سازمان دهشت افگنی بین‌المللی شناسایی شده است، از دیر زمان حملات تروریستی را در پاکستان انجام داده که منجر به کشته شدن هزاران نفر شده است.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*