خانه / افغانستان / عفو بین‌الملل: طالبان ۱۳ تن از قوم هزاره را در دایکندی کشتند

عفو بین‌الملل: طالبان ۱۳ تن از قوم هزاره را در دایکندی کشتند

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل گزارش داده است که نیروهای طالبان ۱۳ تن از قوم هزاره را به شمول یک دختر ۱۷ ساله شکنجه و سپس به قتل رسانده‌اند.

طبق گزارش که امروز سه شنبه ( ۱۳میزان) به نشر رسید، این قتل ها در ۳۰ آگوست سال جاری کاروان متشکل از ۳۰۰ جنگجوی طالبان وارد ولسوالی خدیر دایکندی شده و ۱۱ نفر از قربانیان اعضای سابق نیروهای امنیتی را که همه هزاره بوده و تسلیم شده بودند، آنان را کشتند.

بر اساس تحقیقات جمع آوری شده از سوی این نهاد، طالبان ۹ تن از این افراد را پس از تسلیم شدن بدون قضاوت به دره مجاور برده و به قتل رساندند، دو فرد غیرنظامی هم در جریان فرار تیرباران شدند.

اگنس کالامارد؛ دبیرکل عفو بین الملل گفته است: « این اعدام های خونسرد ثابت می‌کند که طالبان مرتکب همان سوی استفاده های وحشتناکی می‌شوند که در دوران حکومت قبلی شان در افغانستان بد نام بودند.»

در این گزارش اشاره شده که محمدعظیم صداقت به نمایندگی از ۳۴ عضو نیروهای امنیتی با پیشروی طالبان یک روز قبل از این حادثه موافقت کرد که نیروها تسلیم شوند و سلاح‌های شان در حضور طالبان به آنان تسلیم داده شود.

دبیرکل عفو بین‌الملل تاکید کرده‌است که طالبان باید فوراً از این اقدامات انتقام جویانه وحشیانه دست بکشند و اطمینان حاصل کنند که کارکنان دولت پیشین و خانواده‌های آنان می‌توانند با خیال راحت در افغانستان زندگی کنند.

طالبان اخیرا در دایکندی متهم به کوچ‌ اجباری ساکنان این ولایت شده بود، باشنده‌گان ولسوالی های پاتو، گیزاب و خدیر ادعا دارند که زمین و خانه های آنان از سوی افراد وابسته به طالبان به زور غصب شده‌اند. طالبان اما این موضوع را دعوای حقوقی بیان کردند.

درباره سعید مسافر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*