خانه / افغانستان / طالبان به رسانه‌ها: ما را امارت اسلامی افغانستان خطاب کنید

طالبان به رسانه‌ها: ما را امارت اسلامی افغانستان خطاب کنید

نامه‌ای به امضای ذبیح الله مجاهد، سرپرست معاونیت وزارت اطلاعات و فرهنگ به تاریخ ۲۵ سپتمبر به رسانه های افغانستان فرستاده شده که در آن هدایت داده شده است که در جریان نشرات خبری این گروه باید امارت اسلامی افغانستان معرفی شود.

صدای امریکا به نسخهٔ از این نامه دست یافته گزارش می‌دهد که در آن گفته شده که طالبان اکنون بر تمام افغانستان کنترول دارند و پس از این نباید به آنان “گروه طالبان” خطاب شود.

ستیفن بتلر، هماهنگ کنندهٔ برنامه‌ٔ آسیا در کمیتهٔ مصوونیت خبرنگاران به صدای آمریکا گفته که طالبان با این اقدام در پی کسب مشروعیت اند.

او افزود: “طالبان به مثابهٔ یک نیروی جنگی شناخته می‌شوند نه قوه حکومتداری و واضح است که آنان تلاش دارند خود را منحیث یک قوهٔ حکومتداری مشروع معرفی کنند.”

بر اساس معلومات دیدبان حقوق بشر از ۱۵ ماه اگست به اینسو، زمانیکه طالبان قدرت را در دست گرفتند، کم از کم ۳۲ خبرنگار را بازداشت کرده اند. یکی از این خبرنگاران که به شدت لت و کوب شده بود، رها شده، اما به او هشدار داده شده بود که در مورد این که با او چه اتفاق افتاده،‌ خاموشی اختیار کند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در جریان ملاقات با خبرنگاران در اواخر ماه سپتمبر مقررات بر رسانه‌ها را توزیع کرد. این مقررات به اندازه‌ای گسترده و مبهم است که عملاً هرگونه گزارش‌دهی انتقادی در مورد طالبان را منع می‌کند.

درباره سعید مسافر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*