خانه / افغانستان / شورای امنیت سازمان ملل خواستار لغو اقدامات محدودکننده علیه زنان در افغانستان شد

شورای امنیت سازمان ملل خواستار لغو اقدامات محدودکننده علیه زنان در افغانستان شد

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای خواستار «لغو سریع» تمام اقدامات محدودکننده علیه زنان در افغانستان شده است اما ا.ا.ا در بیانیه‌ای به این قطعنامه واکنش نشان داده و کار زنان را موضوع «اجتماعی داخلی افغانستان» خوانده است.

این قطعنامه شورای امنیت شب (پنج‌شنبه، ۲۷ اپریل) به اتفاق آرا توسط تمام ۱۵ عضو دائم و غیردائم شورا به تصویب رسیده است.

در قطعنامه آمده است که ممنوعیت‌های ا.ا.ا «حقوق بشر و اصول بشردوستانه را تضعیف می‌کند.»

در این راستا، شورای امنیت از حکومت سرپرست افغانستان می‌خواهد تا «سریعا سیاست‌ها و رویه‌هایی را که بهره‌مندی زنان و دختران از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را محدود می‌کند، برگرداند».

شورای امنیت بر «اهمیت حیاتی تداوم حضور» نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) برای کمک به «وضعیت وخیم اقتصادی و انسانی» تاکید کرده است.

در واکنش به قطعنامه شورای امنیت، وزارت امور خارجه ا.ا.ا در مورد رفع فرامین محدودیت آموزش و کار زنان به ویژه برای سازمان ملل گفته است «این یک مساله اجتماعی داخلی افغانستان است که تأثیری بر کشورهای خارجی ندارد.»

وزارت خارجه ا.ا.ا از بخش‌های این قطعنامه استقبال کرده است. «در مورد اینکه تعامل تنها راه واقع بینانه» با حکومت فعلی سرپرست افغانستان است و گفته است: «ما آماده همکاری مشترک با کشورهای همسایه و سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی برای مقابله با چالش‌های افغانستان هستیم.»

ا.ا.ا خواستار «رفع بی‌قید و شرط تحریم‌ها و محدودیت‌های سازمان ملل، ارائه کمک‌های بشردوستانه و توسعه‌ای به افغانستان» شده است.

در همین حال، توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان نیز گفته است در روزهای پیش از نشست نمایندگان ویژه کشورها در دوحه در ۱-۲ ماه می/مه، «شورای امنیت به اتفاق آرا یک قطعنامه قدرتمند» را به تصویب رساند.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*