خانه / فرهنگی و اجتماعی / شرایط  دشوارزندگی خانواده های افغان پس از تحول سیاسی

شرایط  دشوارزندگی خانواده های افغان پس از تحول سیاسی

نویسنده : صدیق الله احمدزی

پس از تحول سیاسی اگیست ۲۰۲۱، به طور ناگهانی کمک های اقتصادی جامعه جهانی بالای افغانستان قطع شد؛ پروژه های انکشافی به حالت تعلیق درآمدند و در فعالیت های سکتور خصوصی کاهش بی پشینه یی رونما گردید. این وضعیت شرایط زندگی افغان ها را به شدت تحت تاثیر قرار داد. میزان فقر از ۵۰ درصد در دوران قبل از تحول به ۹۰ درصد افزایش یافت و بالاتر از ۲۰ میلیون نفوس واجد شرایط کار در افغانستان در جمع بیکاران پیوستند. این وضعیت ناگوار توام با وضع محدودیت ها بالای فعالیت زنان و دختران در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی و سیاسی سبب خانه نشینی تحمیلی نصف نفوس جامعه گردید.

ابهام در اوضاع سیاسی و عدم تمکین امارت اسلامی برای خواست های جامعه جهانی در چهار ماه گذشته برای ایجاد یک نظام فراگیر سیاسی از جمله عوامل دیگری است که بر روح و روان افغان ها بویژه مردم عام فشار روز افزون وارد میکند. اینکه چگونه می توان افغانستان را از این وضعیت دشوار رهایی بخشید – بستگی دارد به سیاست های نا روشن و غیر صادقانه جامعه جهانی بویزه ایالات متحده امریکا و از جانب دیگر بخشی دیگری از این معضل ارتباط مستقیم به عملکرد مسولین اداره سرپرست طالبان دارد.

عده از کارشناسان و صاحب نظران سیاسی در نظریات شان خاطر نشان می سازند که جامعه جهانی در قضیه افغانستان به یکبارگی تصمیم عجولانه و بدون محاسبه را اتخاذ کرد و تنش های امریکا با روسیه و چین از جمله عوامل بزرگ حذف افغانستان از اولویت های سیاست خارجی امریکا است. جنگ در اوکراین و رویارویی امریکا با روسیه از چندین سال قبل طرح ریزی شده بود و امریکا اگاهانه تصمیم به خروج عجولانه و فاقد محاسبه از افغانستان گردید. نیاز بر آن بود که مطابق توافقنامه دوحه امریکا به عنوان میانجی این توافقنامه تمامی توافقات آن را نظارت و طرفین مذاکرات صلح – دولت جمهوری افغانستان و طالبان را به تعامل وادار می کرد. اما پشت پا زدن به مواد مندرج این توافقنامه و خروج ناگهانی و خلاف توقع امریکا از افغانستان سبب به قدرت رسیدن نظامی طالبان گردید و این حالت بدون شک عدم پابندی به توافقنامه را در قبال دارد.

در صورت تداوم این وضعیت احتمال می رود که زندگی اجتماعی افغانها با چالش ها و دشواری های بیشتری اقتصادی و بحران حقوق بشری مواجه گردد و اما اینکه چه کسی پاسخگو به این وضعیت است – مردم افغانستان تا کنون پاسخی به این پرسش دریافت ننموده اند.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*