خانه / افغانستان / شرایط جامعه جهانی برای مشروعیت نظام طالبان

شرایط جامعه جهانی برای مشروعیت نظام طالبان

پس از روی کارآمدن حاکمیت طالبان در افغانستان؛ جامعه جهانی همواره بر تامین حقوق بشر بویژه زنان و دختران ؛ مشارکت زنان در حکومت و ادارات دولتی و ایجاد یک نظام همه شمول تاکید می کند. اما چرا طالبان برای این خواست های جامعه جهانی و مردم افغانستان تمکین نمی کند. در این مقاله تلاش میکنیم تا این موضوع را با کارشناسان مسایل سیاسی به بررسی گرفته و پاسخ سوالات موجود در این معضل را دریابیم.

چرا طالبان به توافقنامه دوحه پابندی ندارند؟ در پاسخ به این سوال دوکتور ملک ستیز؛ یکتن از کارشناسان مسایل سیاسی میگوید:” جامعه جهانی در عملی سازی توافق دوحه از همان اوایل مذکرات دوحه ناکام شد و علت این ناکامی نیز برمیگردد به اینکه امریکا و نماینده این کشور در پروسه صلح نقش دولت جمهوری اسلامی افغانستان را نادیده گرفت. از سوی دیگر طالبان نیز پس از به قدرت رسیدن دیگر خود را ملزم به اجرای مواد این توافقنامه نمی بینند”.

با اینحال چه کسی در باره بحران بشری بوجود آمده در افغانستان مسول است؟ در پاسخ به این پرسش؛ سید مسعود یکتن از استادید پوهنتون کابل به خبرگزاری رویداد گفت:” من فکر میکنم که بحران بشری بوجود امده را طالبان و جامعه جهانی به گونه مشترک مدیریت می کنند و راه حل برای بیرون رفت از این حالت را نیز همین دو جناح میتوانند جستجو و توافق کنند”.

نویسنده صدیق الله احمدزی

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*