خانه / افغانستان / سیگار: شماری از افراد در هنگام سقوط کابل تلاش نمودند تا پول‌ها را انتقال دهند، اما موفق نشدند

سیگار: شماری از افراد در هنگام سقوط کابل تلاش نمودند تا پول‌ها را انتقال دهند، اما موفق نشدند

سیگار یا اداره بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان در تازه‌ترین گزارشی نگاشته است که بر برخی سوالات مبنی بر حیف و میل پول‌ها در زمان سقوط نظام جمهوریت پاسخ دریافت کرده است.
سیگار در گزارش‌اش نوشته است که اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان در هنگام برآمدن از کابل ممکن کمتر از یک میلیون دالر را با خود انتقال داده باشد.
در گزارش گفته شده که شماری از افراد نزدیک به اشرف‌ غنی در هنگام خروج وی از افغانستان اقدام به برداشت پول کردند اما به گفته سیگار، این افراد موفق نشدند.
سیگار در ادامه افزود، می‌خواست در مورد انتقال پول‌ها و اتهامات وارد شده این باره با اشرف غنی صحبت داشته باشد، اما وی این پیشنهاد را رد کرد و در عوض وکیل مدافع وی از میان ۵۶ پرسش ارسالی تنها به شش پرسش پاسخ ارایه کرد.
در این گزارش به نقل جان سپکو، رییس سیگار آمده است که پس از خروج اشرف غنی از افغانستان، مبلغ ۵ میلیون دالر در ارگ باقی ماند و ده‌ها میلیون دالر دیگر در ادارات مختلف ناپدید گردیده است.
با این حال وکیل مدافع اشرف غنی ادعا نموده که ۵ میلیون دالر پول باقی مانده در ارگ، سرمایه شخصی اشرف غنی بوده است. به گفته وی، غنی می‌خواست این مقدار پول را بهر تاسیس کتابخانه‌ها و مرکز تحقیقاتی در زادگاه اش به مصرف رساند.
سیگار در گزاش بیان کرد که ۴ هلیکوپتر که اشرف غنی و افراد نزدیکش با وی به ازبکستان رفته بودند پس از فرود در این کشور، مورد بازرسی قرار گرفتند اما هیچ نوع پول نقد با آنان نبود.
بر اساس گزارش سیگار، افراد نزدیک به اشرف غنی کمتر از یک میلیون دالر را بهر سفر با خود حمل نمود اما سپس میان این افراد بخاطر مصرف سفر در میان شان تقسیم شده است.
در این گزارش نیز تذکر داده شده که بودیجه سالانه ریاست عمومی امنیت ملی ۲۲۵ میلیون دالر بود که این مقدار پول در ۱۴ آگست از خزانه این ریاست ناپدید شده است.
مسؤولان پیشین ریاست امنیت ملی تصریح کرده است، که این مقدار پول ناپدید نشده بلکه با روی کار آمدن دوباره طالبان به کابل، این مقدار پول به آنان تحویل داده شده است.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*