خانه / افغانستان / چندین سازمان مدافع آزادی بیان در نامه‌ای خواهان حفاظت از خبرنگاران کشور از سوی شورای امنیت سازمان ملل شد

چندین سازمان مدافع آزادی بیان در نامه‌ای خواهان حفاظت از خبرنگاران کشور از سوی شورای امنیت سازمان ملل شد

شماری از سازمان‌های مدافع آزادی بیان و رسانه‌ها از نقاط مختلف جهان در یک نامه‌ی سرگشاده به شورای امنیت سازمان ملل متحد، نسبت به افزایش قتل‌های هدفمند خبرنگاران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواهان اقدام فوری این شورا برای محافظت از خبرنگاران در کشور شده است.

در این نامه که با امضای ۴۱ سازمان مدافع آزادی بیان و رسانه‌ها توسط مرکز خبرنگاران افغانستان منتشر شده، از تأثیر مخرب ادامه‌ای ترورهای هدفمند بر فضای مدنی، آزادی رسانه‌ها و حقوق دموکراتیک مرتبط با آن در افغانستان، هشدار داده شده است.

در نامه تاکید شده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید «فورا» در این زمینه اقدام کند.

براساس این نامه، حکومت افغانستان با آنکه برای حفظ این حقوق تلاش‌هایی را انجام داده، اما این تلاش‌ها برای جلوگیری از خشونت علیه خبرنگاران و محاکمه‌ی عاملان آن‌ها کافی نبوده است. امضاکنندگان تاکید کرده‌اند که هنوز فرهنگ معافیت از مجازات در این کشور پابرجاست.

در همین حال،‌ آنان گفته‌اند که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید تلاش‌هایش را برای محافظت از خبرنگاران در افغانستان افزایش دهد و در همکاری با حکومت افغانستان برای پایان‌دادن به معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران به‌صورت جدی اقدام کند.

امضاکنندگان همچنان خواهان مشروط‌ساختن حمایت مالی بین‌المللی به تعهدات حکومت افغانستان به حفاظت از آزادی رسانه‌ها و تشویق جامعه‌ی بین‌المللی به تقویت حمایت عملی و قابل دسترس برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای شده‌اند.

در همین حال، طارق آرین، سخن‌گوی وزارت امور داخله گفته است که دولت افغانستان متعهد است تا به تمامی قضایای خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی کند. او در یک پیام ویدیویی گفته است که تنها در نزدیک به دو سال گذشته، ۶۰ نفر در پیوند به این قضایا بازداشت شده‌اند.

به گفته‌ی او، از مجموع بازداشت شدگان، در مورد ۲۰ نفر حکم صادر شده است.

این درحالی است که در چند ماه گذشته قتل هدفمند به‌خصوص قتل‌های خبرنگاران به‌صورت نگران‌کننده افزایش یافته است. در آخرین مورد، سه کارمند تلویزیون خصوصی «انعکاس» در شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت در دو حمله‌ی مسلحانه کشته شدند.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*